הרב מקס מרדכי יוסף – בין רפורמה לציונות

עמוד:10

שירת הרב יוסף את קהילתו בנאמנות , סידר קידושין , לוויות ותפילות בשבתות ובימים הנוראים , ימים שבהם נכחו רוב היהודים שבידוע היה שקיימו מצוות רק שלושה ימים בשנה . בית הכנסת התפאר בעוגב ובמקהלה , ששרה נעימות פופולריות של לואיס לוונדובסקי ( , ( Lewandowski כמו בבתי כנסת רבים ברחבי גרמניה . אולם השירה בשטולפ הייתה אך ורק בשפה העברית . בימי ראשון לימד הרב את הילדים עברית , יהדות והיסטוריה יהודית , והכין את הנערים לבר המצווה שלהם . כיוון שתמך מאוד בשוויון בין המינים הכין גם את הנערות לבת המצווה שלהן , ובהן גם את שלוש בנותיו : אווה חוה , סוזי שושנה ויודית יהודית . כמעט כמו כל שאר הרבנים הליברלים בזמנו גם לבו היה נתון לפילוסופיה וללמדנות שביהדות הרבה יותר מאשר לכללי קיום המצוות . בהתאם למסורת של התאולוגיה הליברלית הגרמנית הוא ראה ביהדות דת המטיפה לאתיקה ולמוסר אוניברסלי . בשנת 1927 תרם הרב יוסף לערך העוסק בחג החנוכה באנציקלופדיה ליהדות ( Judisches Lexikon ) שהוציא לאור גאורג הרליץ ( Herlitz ) הציוני . האנציקלופדיה נכתבה בשפה הגרמנית ויצאה לאור בארבעה כרכים בברלין בשנים . 1930 – 1927 בערך שכתב הרב יוסף מתואר לראשונה כיצד עוצב אופיו של חג זה מחדש עקב עליית הלאומיות היהודית . באותה עת נעשו עוד רבנים לא אורתודוקסים לציונים בלב ובנפש , אבל בגרמניה הם עדיין היו מיעוט שבמיעוט . בעקבות הניסיונות הטראומטיים של מלחמת העולם הראשונה התאכזב הדור הצעיר מהיהודים הבורגנים המתבוללים , וחיפש דרכים חדשות לשלב את הגישה הליברלית בהשקפה לאומית יותר של היהדות . החבר הבולט ביותר בקבוצה זו היה קורט וילהלם ( , ( Wilhelm , 1900 – 1965 הרב הליברלי של דורטמונד , שלימים ייסד את קהילת ״אמת ואמונה״ בירושלים ועמד בראשה . בקהילה זו התאספו עולים בולטים מגרמניה וחניכי התרבות הגרמנית כגון אלזה לסקר שילר , מרטין בובר , ארנסט סימון והוגו ברגמן . בשנת 1962 הקדיש 11 לואיס לוונדובסקי ( , ( 1894 – 1821 אחד המלחינים הפופולריים והמשפיעים ביותר שכתבו מוזיקה ליטורגית יהודית במאה התשע עשרה . מנגינותיו הן עיקר הליטורגיקה היהודית ברחבי העולם עד עצם היום הזה . 12 בנושא זה ראו Francois Guesnet , “ Channukka and its Function ” , in Michael Berkowitz ed . ( , Nationalism , Zionism and Ethnic Mobilization of the Jews in 1900 and Beyond , ( Brill 2004 , p . 238 13 על שינוי הדעות האטי בנושא זה ראו למשל את החיבור הקצר והמעניין של הנס נורדן ״ליברליזם וציונות״ : Hans Norden , “ Liberalismus und Zionismus ” , Judische Rundschau , . 26 . 10 . 1926 , p . 599 הנס נורדן הוא בנו של רבה הליברלי של אברפלד , יוסף נורדן . הנס נורדן לחם במלחמת העולם הראשונה ונפצע , ומת מפצעיו זמן קצר לפני פרסום המאמר . 14 בשנת 1929 החליף קורט וילהלם את בנו יעקב ( , ( Jacob הארכי אקולטורליסט הקאנטיאני , וכך התרחש חילוף דורות אמתי . על קורט וילהלם ראו George Y . Kohler , “ Platzmachen fur

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר