הרב מקס מרדכי יוסף – בין רפורמה לציונות

עמוד:8

בארץ ישראל . לדעתו ההתבוללות בגולה גורמת להשמדתה של היהדות , לא פחות , והאמונה הדתית כשהיא לעצמה – כפי שטוען התאולוג הרפורמי – לא תוכל לספק יסודות איתנים כדי להציל אותה . הרב יוסף נולד ב 1868 בפילנה ( Filehne ) הסמוכה לפוזן ( פוזנא ) , עיירה שהייתה בה קהילה יהודית תוססת ועתיקת יומין . הוא היה השמיני מבין עשרה ילדים . כשהיה בן 17 נשלח לברלין ללמוד יהדות ב״בית המדרש הגבוה למדעי היהדות״ , שהתאפיין בהשקפות ליברליות , ובה בעת למד גם מדעי הרוח באוניברסיטת ברלין . בית המדרש הגבוה נוסד עשור קודם לכן בתור סמינר רבנים מודרני בעל גישה אקדמית ללימודי היהדות . תפקיד חשוב בפרויקט פורץ דרך זה היה ליהודי נוסף מפילנה , הפילוסוף מוריץ ( משה ) לצרוס ( . ( 1903 – 1824 כשהגיע מקס יוסף לברלין עדיין היה לצרוס יושב ראש הוועד המייעץ של המוסד . יוסף למד בבית המדרש הגבוה מפי מאורותיהם הגדולים של מדעי היהדות , כגון דוד קאסל ( Cassel ) והיימן שטיינטל ( . ( Steinthal שנים לאחר מכן הוסמך לרבנות והיה גם לבעל תואר דוקטור בפילוסופיה , כמו רבים שנשאו בתואר הכפול ״רב דוקטור״ ( Doktorrabbiner ) בגרמניה בימים ההם . יוסף הצטרף לתנועה הלאומית של הרצל עוד בהיותו סטודנט . במשך זמן קצר פעלה בבית המדרש הגבוה אגודה ציונית של סטודנטים , אך הנהלת המוסד דיכאה אותה במהירות רבה . כחברים אחרים באגודה גם לרב יוסף היו קשיים חמורים לכהן במשרת הרבנות בגלל העדפתו את הציונות על פני כל הזרמים האידאולוגיים שפעלו בזמנו בקרב יהודי גרמניה . ברובן הגדול של הקהילות היהודיות בגרמניה שלטו ליברלים תומכי התבוללות ופטריוטים גרמנים שחששו , ולא רק מסיבות תאולוגיות , שמנהיג רוחני מסוגו של הרב יוסף יבאיש את ריחם אצל הגויים . בשעה שהרב יוסף עדיין התאמץ למצוא משרה , אמיל כהן ( , ( Cohn למשל , אחד השותפים המייסדים של האגודה הציונית בבית המדרש הגבוה , איבד את משרתו ב 1907 בברלין מחמת היותו ציוני . ברשימת הסטודנטים שנכחו באספה המכוננת של האגודה , שנערכה בפברואר , 1902 נכללים כמה שמות שלימים עלו לגדולה , כגון ההיסטוריון המפורסם אויגן טויבלר ( , ( Taubler המנהל הראשון של הספרייה הלאומית גוטהולד ווייל וכן 2 דוד קאסל ( 1893 – 1818 ) היה מראשוני המרצים בבית המדרש הגבוה למדעי היהדות בברלין מ 1872 ואילך . בשנת 1853 פרסם את המהדורה האקדמית הראשונה של ספר הכוזרי לרבי יהודה הלוי עם תרגום לשפה הגרמנית . היימן שטיינטל ( 1899 – 1823 ) לימד פילוסופיה של הדת בבית המדרש הגבוה למדעי היהדות . עם מוריץ לצרוס ייסד שטיינטל דיסציפלינה אקדמית חדשה : ״פסיכולוגיה קולקטיבית של האומות״ , ״פסיכולוגיה לאומית״ ( . ( Volkerpsychologie 3 בנושא זה ראו מיכאל מאיר , ״יהדות ליברלית וציונות בגרמניה״ , בתוך הנ״ל ( עורך ) , יהדות בתוך המודרניות : חיבורים על ההיסטוריה והדת היהודית , תל אביב תשס״ז , עמ׳ , 255 – 241 בייחוד עמ׳ . 244 4 בנושא זה ראו Yehuda Eloni , Zionismus in Deutschland , Gerlingen 1987 , pp . 475 – 483

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר