הקדמה בית המקדש השלישי

עמוד:12

להתעלם מן הנקודות המשותפות לי ולנושאי מחקרי : הזהות היהודית , האזרחות הישראלית , המחאה על המציאות הקיימת ( הגם שמחאתי ומחאתם נסבות לרוב על עניינים שונים בתכלית , ולעתים אף מנוגדים זה לזה )? האם אני יכולה לערוך מחקר מבלי לשאול את עצמי על יחסי שלי למקום ההוא ? ובכלל ממה מורכב יחס זה ? על אילו תכנים אישיים , חברתיים ותרבותיים הוא מתבסס ? ומה בכלל משמעות עלייתן של סוגיות אלו במהלך המחקר ? במחצית תקופת המחקר השנייה ( 2003 ) נפתחו שערי הר הבית לכלל הציבור , לאחר שבמשך כשלוש שנים היה הר הבית סגור לכניסת מי שאינם מוסלמים . חשבתי כי מתבקש שאפנה לערוך עבודת שדה במקום עצמו , שאצטרף לעליות קבוצתיות של אנשי המקדש והציבור שהם פונים אליו , ושאתעד ואנתח את עלייתם למקום . אך הרגשתי רתיעה . החלטתי לפקוד את המקום תחילה בגפי , ופתאום עמדתי מול סבך של מחשבות ותהיות . פתאום המעשה הפשוט לכאורה קיבל אין סוף משמעויות שנדמה שאינן קשורות כלל לעולמי . אנשים בסביבתי אינם מעלים בדעתם לבקר במקום כלל , ואלה שעוסקים בעניין , אינם מחוג מכריי הקרוב . יש גם שאלה הלכתית עצומה , שבה אדון בפרק א , האם מותר לבקר בהר הבית ? ואולי זו אפילו מצווה ? או שמא דין כרת חל על ראשו של המעז ? ואם אכן מותר - אז להיכן ? מדוע בכלל אני מתייחסת להלכה בשעה שאני מבקשת לממש את חובתי המחקרית ? הרבנות היא שאוסרת , ואני הרי אינני מחובביה בלשון המעטה , איני סרה לציווייה , חדשים לבקרים שומעת על שחיתויותיה , ועדה ממקור ראשון לעוולותיה . אך איסורה נתפס כשקול , ראוי ומתחשב במצב העדין הקיים , שעלול להתפוצץ בכל רגע נתון ולהדליק את המזרח התיכון כולו , ואולי אפילו לחולל מלחמת עולם שלישית , כמו שהדברים חוזרים ועולים במחזוריות באמצעי התקשורת . בעוד ' עלייה ' להר , ואפילו אקרא לכך ' ביקור ' , מבטאים עמדה התומכת לכאורה בקבוצות שאני חוקרת , מצהירה על הזדהות ותמיכה , הרי יש כל כך הרבה דברים בעולמם שאני מסתייגת מהם . למה אפוא אני מנסחת פעולה זו במושגים שלהם דווקא ? האם לטבול בטרם אני עולה - מבקרת כפי שדורשת ההלכה ? האם ללכת לשם כך למקווה ? ולמה אני מאמצת פתאום את המשמעות הדתית של המקום ? למה אני מקבלת את הגדרות העולם שאני חוקרת ? למה אני רוצה לבקר במקום כ ' במקום קדוש ' , להחיל על ביקורי בו סייגים מן העולם ההלכתי שאינו עולמי ? למה איני מבקרת בו כתיירת , כמי שבאה לראות ולהתרשם מאתר היסטורי ואדריכלי ראשון במעלה ? או לחלופין 1 למשל : ' הר הבית - חבית חומר נפץ ' , ערוץ הכנסת , ; 15 . 7 . 2013 טל ימין וולבוביץ , אורי גליקמן ואיתמר ענברי , ' לראשונה מזה שנה וחצי עזרא אסר על עליית יהודים להר הבית ' , 7 . 4 . 2005 , NRG ( גדעון עזרא היה השר לביטחון פנים בתקופה זו ) .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר