דוברי רוסית צעירים בישראל: ניצניה של מחאה אתנית

עמוד:12

דור 1 . 5 השיח הישראלי כפי שהיה מקובל מאז קום המדינה עובר ניעור והגדרה מחדש מתוך הבנה שאנו חברה מרובת זהויות ותרבויות שמחפשת מכנה משותף מאחד שיכבד ויאפשר את המגוון . קהילת הישראלים דוברי הרוסית חייבת לקחת חלק בשיח לא כדי לשמר אותו כפי שהוא ורק למצוא לעצמנו מקום בו , אלא כדי להשתתף באופן פעיל בעיצובו , וכדי שהסיפור שלנו יישמע ויהווה חלק מהסיפור הישראלי [ ... ] אנו מבינים מניסיוננו כאזרחים פעילים , שהמאבק לשינוי פניה של החברה חייב להתנהל לא רק במישור הארצי והלאומי , אלא גם בתוך כל מגזר על זהותו וצרכיו הייחודיים , וכי החתירה לקידום מטרות אלו בתוך ומתוך המגזר שלנו היא ביטוי לסולידריות בין חלקי החברה השונים ובסיס לפוליטיקה חדשה , חוצת מגזרים . לכן , אנו מעודדים תפיסה ביקורתית ומעורבות אזרחית בקרב הציבור דובר הרוסית ופועלים מתוכו באופן אקטיבי לקידום מציאות חיים טובה יותר עבור תושבי ישראל . לשם כך , אנו מרחיבים את השימוש בכלים דמוקרטיים של מעורבות , הסברה , מחאה ובניית אלטרנטיבה במישור התרבותי והפוליטי . רובנו הגענו ממשבר הזהות של התפרקות ברית המועצות אל משבר הזהות הישראלי של התפרקות כור ההיתוך לחברה מרובת תרבויות . עד היום נמשך הוויכוח האם אנחנו טובים או רעים לישראל . רואים בנו כוח עבודה או קהילת פושעים , תגבורת למאבקים הדמוגרפיים או איום על הצביון היהודי של המדינה , מאגר מצביעים או מכשול לשלום . עשרים שנה אחרי העלייה הגדולה וארבעים שנה אחרי העלייה הראשונה מברה " מ , אנחנו , הציבור הישראלי דובר הרוסית ובתוכו צעירים בני דור האחד וחצי לקהילה דוברת הרוסית בישראל , שנולד שם וגדל כאן , שמעורבים בעשייה ציבורית , תקשורתית ופוליטית במסגרות שונות , מעוניינים להיות שותפים , לא כלי שרת . אנחנו לוקחים לעצמנו את המקום שממנו אנו משמיעים את קולנו הייחודי כחלק מקהילה בעלת שפה ותרבות המעשירה את קיומנו ומשתתפים לצד קהילות ומגזרים אחרים בשינוי המציאות הישראלית לדמוקרטית , חברתית , סובלנית וסולידרית יותר . ‘ דור ' 1 . 5 היא התארגנות של קבוצת פעילים חברתיים דוברי רוסית שפועלת בפייסבוק . היא אינה עמותה רשומה ואינה מקבלת תמיכה כספית מקרנות אלא פועלת בהתנדבות . לקבוצה יש זיקה למכון ‘ שחרית ' והיא מקבלת תמיכה כספית מצומצמת בעבור הוצאות פעילותה , אך חבריה אינם מקבלים שכר על פעילותם . לקבוצה אין מקום של קבע לפעילותה . חלק מחבריה מתגוררים בתל אביב ובסביבתה ואחרים בירושלים ובסביבתה , ולכן הפעילות הציבורית נערכת בשני מוקדים אלה בעיקר . ראשיתה של ההתארגנות במחאה החברתית בקיץ , 2011 בעת שכמה פעילים חברתיים דוברי רוסית נפגשו בעצרות מחאה והתאגדו יחד . חלק מחברי הקבוצה מציינים שחשו צורך לצאת להפגנות מחאה https : // www . facebook . com / pg / dor 1 vahetsi / about / ? ref page _ internal 7 ( אוחזר ב . ( 24 . 11 . 16

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר