מבוא – מה פתאום ‘השקפת עולם'?

עמוד:11

סובארו מודל , 2003 לבין ‘ זכות הקניין ' על ים המלח . זה המקום לחזור ולנתח את ‘ תרגיל החפץ ' מנקודת המבט הפרוגרסיבית . ובכן , מתובנת התלות עולה קודם כול כי בניגוד לאתוסים הליברליים של ‘ כל אדם לעצמו ' , ואין צורך לדבר על ‘ אדם לאדם זאב ' , הנה אנו חיים במציאות שרמת החברות שלה היא מאה אחוזים שלמים ומוחלטים . במילים אחרות , אף שאין להטיל ספק בעצם קיומו של האינדיבידואליזם המשמש ‘ עיקרון מארגן ' לציוויליזציה שבה אנו חיים , הנה יש לזכור במקביל שהאינדיבידואליזם הזה מוגבל למדי . זאת ועוד : בניגוד לתחושה אינטואיטיבית וכן לשיח רווח למדי , מתברר מ ' תרגיל החפץ ' שבפועל אנו סומכים על הזולת באופן גורף . אינני מכיר אדם אחד הבוחן את תוכנה הממשי של שקית החלב שהוא קונה במכולת לארוחת בוקר לבתו היקרה , שהרי החלב הזה עבר עשרות ידיים אלמוניות , חלקן שייכות למתנגדיו הפוליטיים , לאויביו הלאומיים או לשוטמיו העדתיים . מכאן שבפעם הבאה שמספרים לכם כי ‘ אדם לאדם זאב' או כי ‘ אין להאמין לאף אחד ' , נסו לזכור את המספר האינסופי של הפעולות היום - יומיות שעשיתם בעולמכם הממשי המוכיחות את ההפך הגמור והמוחלט : רמת האמון ההדדי גבוהה למדי . לא פחות חשוב : ' תרגיל החפץ ' אומר לנו שמותר להמשיך ולחשוב שהכול בראש , שהכול יחסי ושאנו חיים בעידן של נרטיבים , אבל כל אלה אמורים לעמוד בצ ִלה של האמת האובייקטיבית המוחלטת : כל אחד מא ִתנו תלוי לקיומו החומרי בזולת באופן מוחלט . לדעתי הכול אמור להיגזר מהתובנה הזאת או לכל הפחות להביא אותה בחשבון . העובדה שאפשר לדמיין מציאות שבה פה ושם שורדים כמה אנשים משום שמצאו באר מים , מערה בטוחה וחמימה וכמה עלים גדולים לכסות לעצמם את הישבן , אינה משנה במאומה את הקביעה האובייקטיבית הזאת . כי כאמור אין מדובר בתרגיל הישרדות , ולכן השאלה אינה אם נחוץ לי או לך המחשב הזה שאני משתמש בו כרגע , או המיקרו-גל המחמם לי את המרק . ברור שמחשב הוא מותרות ואפשר לחמם מרק גם בלי מיקרו - גל . השאלה היא לגבי העולם הממשי , זה שאני חי בתוכו . העולם שבו חיים אתה ואת , אני ואנחנו , כאן וברמאללה , בקאבול ובטוקיו , בערבות מונגוליה ובפטגוניה . במילים אחרות , ' תרגיל החפץ ' אינו פחות מנקודת מוצא אובייקטיבית לדיון מושכל ואחראי בהשקפת עולם המתייחסת לעולם שבו אנו חיים , עולם שאנו רוצים לתקן ולשפר . אבל ' תרגיל החפץ ' הוא רק נקודת מוצא . אמנם היא יעילה וחזקה , אבל רק נקודת מוצא . וכמעט כל מה שאוכל לומר בעקבותיה יתבסס על ידע - ידע

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר