משה זאקס

מתוך:  > משה זאקס

עמוד:ז

" זה ספר תולדות האדם" ממורי ורבי הרב ד " ר דניאל אפשטיין למדתי , כי המבוא והפרשנות לכל ספר מעידים על המאבק שמתנהל בתוך דפי הספר במטרה לגאול את הדיבור משביו בתוך האותיות . הספר מנהל מאבק מתמיד נגד עצמו ונגד גורלו כספר . לפיכך כל משפט חדש בספר הוא בה בעת גם המשכו של המשפט הקודם ושל כל מה שכבר נכתב , וגם השלמתו . כל ספר מחייב ספר נוסף , וכל ספר חדש נכתב נגד כל מה שכבר נכתב , מתוך ניסיון להביא לידי נוכחות את המשמעות המלאה , שנמצאת תמיד מעבר לכתוב . כל סופר יכול להעיד על כך , שתהליך כתיבתו מורכב גם מבחירת הכתוב בפועל וגם מפסילת אפשרויות אחרות שעלו בדעתו . בדברי הקב " ה למשה נאמר : " ויאמר ה׳ אל משה פסל לך שני לחת אבנים כראשנים" ( שמות ל " ד , א ) . חז " ל דורשים : " ׳פסול לך׳ - הפסולת תהיה שלך " , ומכאן למדו , שמשה רבנו נתעשר מהפסולת של הלוחות ( נדרים דף ל " ח ע " א ) . בביאורו למדרש זה של חז "ל אומר ר׳ נחמן מברסלב ( ליקוטי מוהר " ן קמא , ס׳ ) , שמשה נתעשר רוחנית מהפסילה . הפיסול באבן , הסיתות המסלק נתזים , מדמה את תהליך הפסילה והבירור של מחשבות קודמות ושל רעיונות שהוחלט לא להעלותם על הכתב : ברגע הכתיבה פסל משה ספרים רבים אחרים , שיכולים היו להיכתב וחלקם אף ייכתבו ; אלה ספרי הפרשנות , המפרקים את הטקסט המקורי וכותבים אותו מחדש . גם בכתיבת ספר בעל אופי ביוגרפי יש פסילה ובירור - מה להעלות על הכתב ומה ראוי לפרסם . במיוחד כשעוסקים בהוצאת ספר על תולדותיו של אדם שאיננו בפנינו ואיננו יכול להעיר , להגיב , להבהיר , לתקן . בי " א בשבט תשס " ג התכנסנו , חמי ד " ר משה זקס הי " ו ואחיו ד " ר יצחק זקס הי "ו ואנוכי הקטן , לאסיפה השנתית של עמותת ׳עדוד׳ בביתו של הרב אברהם שפירא זצ " ל . זו הייתה הפעם האחרונה שהתכנסנו בביתו . ר׳ אברום פתח את הישיבה ודפק על השולחן ודרש כנשיא העמותה שנוציא ספר על תולדות המשפחה , ובעיקר על תולדותיהם של הרב משה זאקס והרב יהושע פישל זקס . התלבטנו רבות כיצד לעצב את הספר ומי יקח על עצמו את המלאכה . ר׳ אברום טען שיש אנשים שזה מקצועם . אפילו עיתונאים יכולים לכתוב ספר מעין זה , כל שכן שיש היסטוריונים בעלי מבט חד ורגישות לכתיבת ביוגרפיות . מסיבות שונות התמהמהנו בביצוע דרישתו והתעכבה כתיבתו של הספר .

מרדכי פרידמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר