פתח דבר

עמוד:13

במאמריהם של סיון רג ‘ ואן שטאנג , אהד זהבי , לירון מור , רועי וגנר ובועז חגין הדיון בייצוג הממוסד והיציב מפנה את מקומו לדיון בפרפורמנס החד פעמי המתממש במרחב ברגע מסוים . זאת על ידי איתור מבנים פוליטיים פתוחים בתוך משטרי הראייה ההגמוניים ( מז ‘ וריים ) . במאמר אני משפריצה משמע אני קיימת , תשוקה קווירית לראות גוף ציוני , סיון רג ‘ ואן שטאנג מנתחת תצלומים שצילמו פעילות בצעדות ‘ הזיקפה הלאומית ‘ ובאירועי ‘ כביסה שחורה ‘ ורואה בהם ביצועים המערערים ומוחים על המבנה הלכיד של הגוף הציוני , שאותו היא מגדירה כ " גוף נשגב " . התצלומים מהווים פני שטח חזותיים קונקרטיים של הגוף הציוני , הכוללים חלק מן האיברים הסימבוליים הקפואים והריקים שלו . התשוקה שנחסמה בתוך האיברים האלה , שאותה מכנה הכותבת תשוקה ‘ קווירית ‘ , מופיעה על גביהם , פורצת את גבולותיהם וממלאת אותם בממשותה . שטאנג מראה כיצד באמצעות " כוריאוגרפיה של מחאה " בעלת אופי פואטי , קומי אקסטטי , מופיע במרחב הציבורי גוף קווירי המגלם את הגוף הציוני הנשגב בצורה שמשכיחה אותו וחורגת מהמבנה שלו ומגבולותיו . מעצם החריגה הזו , פני השטח החזותיים של הגוף הציוני נעשים " מינוריים " ומבנה החוק הבלתי נראה שמארגן אותם מקבל נראות , החושפת את אלימותו . התוצאה היא רגע פוליטי שבו נפתח פוטנציאל של ארגון הבדלים חברתיים החורג מכפיפות לחוק ולהיגיון השיפוטי שלו . מאמרו של אהד זהבי , תמונה בוערת , מציע קריאה בתצלום שבו נראה גופו העולה בלהבות של משה סילמן ז " ל , שצולם בסופה של עצרת גדולה לציון שנה לפרוץ המחאה החברתית . זהבי רואה באירוע המצולם מקרה מובהק של " הוצאה לאור " או של יצירת דימוי , שמזמין – ואולי אף מחייב – התבוננות . לדבריו , דווקא מתוך מה שנדמה כמעשה של כליה , התצלום מייצר מרחב פוליטי חי ופועם . בכך הוא מהווה הזמנה להתבוננות אזרחית , שאינה מפנה את המחשבה אל ממד תיאולוגי נסתר אלא דווקא מנכיחה ממד חזותי מוחשי וארצי , בוהק ובוער . בניגוד לתיאור של עוד אירוע מצער בתוך הבליל החדשותי של ההון הנצלני והראווה המאלחשת , התצלום הופך לפרפורמנס בפני עצמו , סוער ומעורר , שמלבה את האש הבלתי מתכלה של המהפכה החברתית . גם מאמרה של לירון מור , בין ייצוג לפרפורמנס : הפוליטיקה של הופעת האוהלים במחאות המקומיות , מעלה את הפוטנציאל של הפרפורמנס כערעור על גבולות פוליטיים קיימים . מור מתמקדת במאמרה באוהלי המחאה של קיץ 2011

הקיבוץ המאוחד

שנקר הנדסה. עיצוב. אמנות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר