פרק ראשון התפצלותה של התודעה המודרנית

עמוד:11

א . אידאולוגיה כדפוס מחשבה מודרני את התקופה שאנו חיים בה אפשר לכנות " פוסט אידאולוגית " . אידאלים גדולים שהצמיחו את המודרניות המערבית ושינו את פניה של הציוויליזציה האנושית , איבדו במידה רבה את הלהט האמוני שלהם ולבשו צורות תועלתניות . דומה כי את העידן הנוכחי אפשר להגדיר באמצעות אמירתו הידועה של אנטוניו גראמשי : " הישן גווע , והחדש אינו יכול להיוולד עדיין " . ביטוי אפשרי נוסף לתפיסה זו הוא טענתה של חנה ארנדט משנת , 1958 כי " העידן המודרני אינו זהה לעולם המודרני . מבחינה מדעית , העידן המודרני שהחל במאה ה - 17 הגיע לסיומו בראשית המאה ה - . 20 מבחינה פוליטית , העולם המודרני שבו אנו חיים נולד עם הפיצוץ האטומי הראשון " ( ארנדט , , 2013 / 1958 עמ ' . ( 33 העידן המודרני הוא אותה הרוח שנשאה אותנו עד הלום , ואילו העולם שאנו חיים בו כיום הוא יצור אדיר ומשוכלל אשר אנו מתקשים להעניק לו משמעות . פוריותה העצומה של גישת הנטורליזם המדעי הובילה את האינטלקטואליזם המערבי לפתח ראייה חדשה של " האדם " ולתפוס אותו כיצור תבוני הפועל בעולם . תפיסה זו , הנאורות , ראתה בתבונה כוח מכוון ושופט שאין בלתו : התבונה היא אשר הביאה לגילוי צפונותיו של הטבע , כמו גם ליישומן של אפשרויות חדשות ומרתקות לנצל את הטבע – אם לשיפור ביטחונו ורווחתו של האדם , אם כדי להגשים כל מטרה אחרת ( טובה או רעה , ראויה או פסולה , בונה או הרסנית ) העולה על לבו . ההצלחה ביישום האפשרויות החדשות החלה לשפר את איכות חייו של האדם , ובעקבותיה נולד רעיון הקידמה . לפי רעיון פרק ראשון התפצלותה של התודעה המודרנית נולדנו עם הנץ החמה של האדם המשתחרר [ ... ] גם אם שבע ניפול , נקום ונתעודד . עד בוא היום והיה דגלנו לדגל החברה המשוחררת , עד יקום האדם במלוא קומתו ויתגלה לעין כל באור הנצחים הצפון בו , כשדעתו רחבה ולבו טהור וידיו נאמנות וחייו חופש וצדק ועבד אין . לא עבד עברי ולא עבד כנעני , לא כושי ולא סיני , וכבוד כל אדם ראש פינה לחברה הנגאלת ! ( מתוך הגדה של פסח , " הנוער העובד " , 1948 )

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר