לחוד ובכל זאת ביחד – ביחד ובכל זאת לחוד

עמוד:11

לחוד ובכל זאת ביחד - ביחד ובכל זאת לחוד כולנו רוצים את הביחד פוחדים להשאר לבד אבל לפעמים הביחד ללא נחת והלחוד אינו לבד ( פישקה ) אחת הסוגיות המרכזיות בחינוך הדתי בשנים האחרונות היא סוגיית ההפרדה המגדרית . ספר זה מנסה להתכתב עם סוגיה זו בפרקים השונים , אך בפרק זה נקשיב לדברי הבוגרים הצעירים בעניין זה . בארבעת העשורים האחרונים קיימת בחינוך הדתי מגמה של הרחבת החינוך הנפרד , הצערתו והעמקתו . מלכתחילה שררה מחלוקת חינוכית והלכתית באשר לחינוך הדתי המעורב . המחלוקת נסבה בעיקר על היחס לחינוך הפורמאלי , ושוליה נוגעים גם בחינוך הלא פורמאלי , ובפרט בתנועות הנוער . אשר לחינוך הפורמאלי , עד לפני כשלושה עשורים כמעט כל בתי - הספר היסודיים הדתיים ורוב בתי - הספר התיכוניים הדתיים היו מעורבים . במהלך שלושת העשורים האחרונים התרחש מהפך בתחום זה . כמעט בכל בתי - הספר העל יסודיים וברוב בתי - הספר היסודיים מתקיימת הפרדה מגדרית מוחלטת . אשר לגיל בו מתחילה ההפרדה חלוקות הדעות . עד לפני כשני עשורים היה מקובל להפריד בין הכיתות ד ' ל - ו ' . כיום בבתי - ספר רבים נערכת ההפרדה החל מכיתות היסוד . לאחרונה מתפתחת מגמה של הורים המבקשים לחזור לחינוך המעורב בחינוך הפורמאלי . מגמה זו החלה , בעיקרו של דבר , כתגובה למאבקו של גרעין תורני מסוים להפוך בית - ספר יסודי באזור המרכז לנפרד . אך מספר בתי - הספר שבהם מתקיים מאבק לחזור לחינוך המעורב הוא קטן יחסית . בחינוך הלא פורמאלי היו בעבר שלוש תנועות נוער שבהן התחנכו הילדים והמתבגרים הדתיים : בני עקיבא , עזרא והצופים הדתיים . היו גם מתבגרים דתיים בנוער הדתי העובד והלומד , אך אלו היו מיעוט שבמיעוט .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר