בפתח הספר

עמוד:11

מה שצץ בראשי באותו רגע : " סבא , מאיפה באו היהודים לאפגאניסתאן ? " ועל כך היו גרסות שונות במשפחתנו . הוא השתהה מעט והשיב , " מבבל , ילדי " , והוסיף , " כל היהודים באו מבבל , תקרא בתהלים ' על נהרות בבל שם ישבנו '" , וחזר לעיין בספר . ידעתי את הכתוב בתהלים , אך אני התכוונתי למה שהיה בזמן החדש . למרות אכזבתי לא העזתי להטרידו שנית . את התעניינותי הכפייתית כמעט , בגיל כה רך , בתולדות משפחתי ועדת מוצאי לא קיבלתי מהורי , אף כי הם סיפרו מדי פעם על אירועים מחיי משפחותיהם וקהילתם . אמנם אמי היתה מקור ראשי שלי לתולדות משפחתי , אולם שנים רבות מאוחר יותר , כמענה לשאלותי . הורי לא עסקו בכך בדרך - כלל , ודאי לא באופן שיטתי , כגון ברישום מדויק של שושלת היוחסין , משום שבחברה שלהם היה הקשר אל המשפחה הרחבה ואל הקהילה , גם בדורות הקודמים , מובן - מאליו , מציאות נוכחת . הם חזרו על הסיפורים , על הפתגמים , על האמרות והציוויים של קודמיהם לצאצאיהם - זו לא היתה תעלומה המצריכה פענוח . בהדרגה ולאחר תחקור עיקש נודע לי כי שושלת היוחסין של משפחתי מראשיתה עד אלי כוללת עשרה דורות , והם : אפרים , מנשה , בצלאל , נוריאל , שמחה , יחזקאל , שמעון , משה , אבא - שמעון ( בקיצור אבא ) ויצחק . על שני הדורות מעלי אני יודע בפירוט , על שלושת הדורות מעליהם אני יודע מעט , ועל ארבעת הדורות הראשונים איני יודע מאומה . ידועים לי עוד שמונה אנשים ששם משפחתם בצלאל או בצל , שהוא קיצור של בצלאל , ואיני יודע אם הם קרובי משפחה שלי . ביניהם הגביר חאג ' י יצחק בצלאל , המו " ל אהרן בצל - עורך - מחבר ומאסף של ספרים בפרסית - יהודית ועברית שפעל בירושלים משנת תרע " ב ואילך , נכדיו יעקב , צבי וחי , המחנך אגאג ' אן בצל שפעל בהראת , אשר בצלאל ומשיח בצל שנהרג ברעש בשיבריקאן בשנת תרכ " ב . הייתי בן שלוש כאשר עליתי עם הורי בשנת תרצ " ד ( 1934 ) מהראת , ואיני זוכר דבר , ודאי לא מהחיים שם , אלא רשמים מעורפלים , ספק מציאות ספק תעתועי זיכרון : ארוחת - בוקר שכללה לחם טבול במי סוכר , שאכלתי על שטיחים וליד עמודים גליליים שנמתחו מן הרצפה עד לתקרה . זוכר גם רכיבה על חמור או על סוס , כנראה בדרך לבוסתן . זיכרון אכן עשוי להיות ספק מציאות ספק תעתוע . בביקורי הראשון בלונדון ראיתי בקובנט גרדן מרחבים ירוקים ונחל זורם בינותם . לפתע חשתי שכבר ראיתי את הנוף הזה , אולי זה הנוף של הדרך לבוסתן בהראת , אבל הייתכן שאני זוכר אותו ? הרי הייתי רק בן שלוש כשעלינו לארץ , או שמא זה חלום . אבל את הנוף הזה ודאי ראיתי . מאוחר יותר העסיקה אותי שאלה אחרת . בסרטיפיקט ( רישיון לעלייה ) מתקופת המנדט ובמסמך בעלות על נכסים שרכש מכונה אבי ' אבא בן מוסא ' , ואילו בתעודות אחרות מאותו זמן יש שהוא רשום אבא בצל . חששתי שמא בצלאל אינו שם משפחתנו הבלבדי , ואני רק בו רציתי , ללא שינוי , משום שהשם וצלצולו היו יפים בעיני , ושם משפחה עם עבר של שמונה דורות נראה לי מעין סימן אצולה , במיוחד אחרי שלמדתי בבית - הספר שבצלאל היה האמן היהודי הראשון , ובמדרש

יד יצחק בן-צבי

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר