1. מבוא

עמוד:14

הנבחרים שלה . גם בהשתלבות החברתית – תעסוקתית של הגברים החרדים חל שינוי משמעותי בעקבות מיזמים של המדינה שתכליתם לרתום אותם ללימודים אקדמיים ולשלבם במערך התעסוקה במסלולים ייעודיים ( תמיר ואח ' , . ( 2010 התהליך של רכישת השכלה אקדמית הוא תהליך מורכב ביותר אצל אנשים חרדים , הן מבחינה ערכית והן מבחינה מעשית . אחד הנושאים המרכזיים שהחברה החרדית מתלבטת בהם בהקשר זה הוא היחס הראוי לרכישת השכלה אקדמית כללית , משום שהשכלה אקדמית — שהיא אחד המאפיינים של החברה המודרנית ה " חיצונית " — משמשת גם מקור יצירה והפצה של ערכי החברה המודרנית , ולכן היא נתונה במתח עם ערך השימור העצמי של הקהילה החרדית ( בראון ( הויזמן ) , . ( 2012 במחקר שלנו בחנו את תהליך השתלבותם של החרדים האקדמאים במשק הישראלי כדי להבין את נקודות המפגש שבין רכישת השכלה גבוהה בציבור החרדי לבין ההשתלבות שלו בשוק התעסוקה . הבחינה נעשתה לאור המודל האינטראקציוני לחקר התמודדות עם לחץ של ריצ ' רד לזרוס וסוזן פולקמן ( . ( Lazarus and Folkman , 1984 שני החוקרים מנסים לתת מענה לשאלה כיצד אנשים מתמודדים עם מצבי לחץ בהתחשב במאפייניהם האישיים וכמובן במאפייני המצב המסוים הנדון . מטרה נוספת במחקרנו הייתה להגדיר את החסמים הניצבים לפני אנשים חרדים בהשתלבותם בשוק התעסוקה ולתת בתוך כך מענה לאחד האתגרים הגדולים שמעצבי המדיניות צריכים להתמודד עמם — גיבוש מתווה מוסכם המאזן בין רצונה של החברה החרדית לדבוק בהתבדלותה לבין דרישות המשק . כדי להשיג את המטרות שהצבנו לעצמנו בחנו מה קורה במפגש של קבוצת המיעוט החרדית עם קבוצת הרוב בסביבת העבודה לאור מודל אסטרטגיות ת רבות ( acculturation ) של ג ' ון ברי ( , ( Berry , 2005 וניסינו לאפיין את אסטרטגיות הת רבות המתגבשות במפגש זה . לדידו של ברי ישנן שתי שאלות מהותיות שהפרט המתבדל מעלה במפגש של המיעוט עם ערכי הרוב : האחת — האם בערך המסוים הניצב במרכז הקונפליקט יש כדי לשמר את המורשת התרבותית שלי ?; והשנייה — האם ערך זה עשוי לסייע בשימור הקשרים שלי עם התרבות ההגמונית ? מענה לשתי שאלות אלו יסייע בהבנת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר