1. מבוא

עמוד:13

. 1 מבוא קהילה דתית שמרנית ניצבת תדיר לפני שתי דילמות עיקריות : האם להיפתח לסביבה החיצונית ולהשפעותיה , ואם כן — באיזו מידה ? שתי הדילמות נובעות משאיפתה המרכזית של המובלעת המתבדלת לשמר את ערכיה השמרניים ( סיון , אלמונד ואפלבי , . ( Douglas , 1978 ; 2004 עם זה , חברי הקהילה , התלויים לקיומם בחברה החיצונית , מתלבטים אם וכיצד הם יכולים לשלב בין ה " חוץ" לבין ה " פנים " בלי לפגוע בערכי הקהילה . בהקשר זה הם עוסקים רבות ביחס הראוי מצדם לרכישת השכלה אקדמית , שהיא הביטוי הבולט של שילוב זה , שכן רכישת השכלה גבוהה , ולאחר מכן יציאה לעבודה , יש בכוחן להביא להתנגשות ערכית בין העולם התורני השמרני לבין העולם המודרני המשתנה ( Barzilai - Nahon and Barzilai , 2005 ) ולערער בכך את יציבותה של המובלעת השמרנית . הקהילה החרדית בישראל עוברת בשני העשורים האחרונים תהליך רב – משמעות ביחסה לעולם התעסוקה ולרכישת השכלה גבוהה ומקצועית — חל בה גידול של ממש במספר החרדים הלומדים במוסדות אקדמיים ומקצועיים , מגמה חדשה שלא הייתה קיימת בעבר ( הכנסת , ; 2014 מלאך , . ( 2014 הלומדים פונים למוסדות אקדמיים חרדיים ייעודיים אבל גם למסגרות אקדמיות לאוכלוסייה החרדית ( מח " רים ) הפועלות במוסדות להשכלה גבוהה ובאחריותם המלאה . בתום הלימודים , הבוגרים משתלבים במשק במגוון תחומי עיסוק ( קינג וגזית , ; 2005 קלעג ' י , . ( 2010 הגידול במספר הלומדים החרדים במוסדות האקדמיים הוא תולדה של חדירת נורמות מודרניות לתוך הקהילה החרדית , מצוקה כלכלית שהחמירה בעקבות הקיצוץ בקצבאות והירידה הניכרת בתרומות מחו " ל ( טולידנו ואח ' , , ( 2010 תרבות השפע והעלייה ברמת החיים ( רגב , , ( 2013 וכן הגידול במספר משקי הבית החרדיים בד בבד עם שיעור התעסוקה הנמוך בקרבם ( מרציאנו וקאופמן , . ( 2012 על גורמים אלה נוסף גם גורם הנוגע בעיקר לנשים החרדיות והוא השינוי במעמדו של מקצוע ההוראה , שכן העיסוק בהוראה , שהיה עד לא מכבר פרנסתה העיקרית של האישה החרדית , כבר אינו המקצוע הראשון ברשימת המקצועות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר