שמואל אטינגר שנאת-ישראל ברציפותה ההיסטורית

עמוד:13

גישה אחרת בולטת בספרה של חנה ארנדט , אשר מטילה חלק ניכר של האשמה בצמיחת האנטישמיות , ואפילו בהשמדת היהודים , על היהודים עצמם , על מנהיגיהם , על התנהגותם ועל דרכי פעולתם . משלב מסוים בתולדותיה של אירופה בעת החדשה חדלו היהודים למלא פונקציה חברתית משמעית ורק הפיקו טובת הנאה מעושרם וממעמדם . בכך נוצר ניגוד ריאלי בין היהודים לבין כל יתר מעמדות החברה , שזיהו את המדינה עם היהודים . ללא עיוורונם של היהודים , שלא הבינו את יסודות ההתפתחות החברתית , לא היתד . האנטישמיות לובשת את הצורות שלבשה ן ויתירה מזו — השואה לא היתד . מתרחשת בממדים ובצורה שנתרחשה , אלמלא השתלבו מנהיגי היהודים מרצון במערכות אויביהם . בלי להיכנס לדיון מפורט בטיעוניה של חנה ארנדט ( ובעלי גישה דומה ) על שני שלביהם — זה העוסק במקורות האנטישמיות ( בספרה על שורשי הטוטליטריות ) וזה העוסק בשואה ( והדן במשפט אייכמן ) נ — אפשר לומר שטיעוניה מושפעים מיסודות מחשבתיים שהיו נפוצים בחברה הגרמנית ( ובמידה לא מבוטלת אף מן הגישה האנטישמית ואפילו זו הנאצית ) . הרי טיעונם של האנטישמיים בכל הדורות היה , ששנאה ליהודים קיימת בתקופות שונות ובעמים רבים , ומכאן שהסיבה לכך בעיקרה איננה מעוגנת בתנאי הזמן והחברה שבהם חיו היהודים , אלא ביהודים עצמם . אין בכך משום חידוש רב , שכן חוקרי האנטישמיות קיבלו ביסודו של דבר את דפוסי הגישה של החברה הלא יהודית , ובין היתר את הדימוי של היהודי כפי שהצטייר בעיני אותה חברה . אומנם אצל יהודים רבים גרמה השואה לשינוי ערכים ולגישה עצמאית יותר , אך מיפנה כזה לא קרה לחנה ארנדט , ומה שמיחד אותה מן החוקרים האחרים הוא הקיצוניות של השימוש בסטיריאוטיפ היהודי השלילי . גישה אחרת , שהיתר . מנוגדת באורח קוטבי לשתי הראשונות , היא זו של מורי ורבי הדגול , פרופ ' בן ציון דינור ז " ל , שהוצגה במאמרו ' גלויות וחורבנן ' , שנכתב תחת הרושם המיידי של השואה , עוד בעצם מהלכה . לדעתו , אין חידוש של ממש בשואה , שכן שנאת יהודים והשמדתם הן תופעה של קבע בתולדות ישראל ובתולדות העמים . הוכחה לכך צריכה לשמש שקיעת היהודים בעולם ההלניסטי והרומי , יהודים שמנו מיליונים רבים ובמעבר לימי הביניים נעלמו , ומסתבר שהשומדו , אם כי אין לנו עדות מפורשת על כך . תהליך , שדובנוב מכנה בשם הציורי : העברת המרכזים היהודיים מאזור אחד למשנהו , הוא למעשה , לדעתו של דינור , השמדה , חורבן והרס הקיום היהודי במקום הישן . כך היה כאמור , בעולם . Hanna Arendt , The Origins of Totalitarianism , N . Y . 1956 2 . idem . . Eichmann in Jerusalem , N . Y . 1963 3 4 כנסת , ח ' , תש '' ד , ענ . 60 — 46 7 עתה גם באוסף מחקריו , ' דורות ורשומות ' , ירושלים , 1978 עמ ' . 192 — 175

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר