מבוא היסטוריה בסכנת הכחדה

עמוד:11

מבוא היסטוריה בסכנת הכחדה תחת הכותרת " מה הם לומדים שם בהיסטוריה ומדוע גם ראש הממשלה מודאג " הופיעה בעיתון הארץ בסוף שנת 2003 כתבה מפורטת על מערכת השיקולים ועל מגוון הבעיות שבהוראת ההיסטוריה במדינת ישראל . הכתבה פתחה בסיפור אנקדוטלי על ראש הממשלה דאז , אריאל שרון , שזימן ללשכתו את המפקח המרכז ) מפמ " ר ( של הוראת ההיסטוריה במשרד החינוך והתלונן לפניו על כך שהמאבטחים שלו אינם יודעים לענות על השאלות הקלות ביותר שהוא שואל אותם בנוגע לאירועים היסטוריים שהתרחשו במקומות שבהם הם מסיירים עמו ברחבי הארץ . " הוא אמר שהוא ממש מתבייש במה שהם לא יודעים וביקש ממני שנדגיש את נושא הקשר לארץ - ישראל , וגם שילמדו יותר על יחס העמים אלינו בתקופת השואה " , סיפר המפמ " ר לכתב העיתון . בהמשך הכתבה מתוארים מאבקים המתרחשים במשרד החינוך ולחצים המופעלים על הגורמים המקצועיים האמונים על קביעת תכנית הלימודים בהיסטוריה ועל הפעלתה . הכתבה עוסקת במחלוקות שהתחוללו סביב עיצוב תכנית הלימודים ויישומה , שהן מרובות פנים ומשקפות אינטרסים מתנגשים – מקצועיים , חינוכיים ופוליטיים . כל אלה הופכים את הזירה של הוראת ההיסטוריה בישראל בדור הנוכחי , בעיקר במוסדות החינוך הממלכתי , לזירת מאבק תרבותי : מעורבים בה אנשי אקדמיה , כותבי ספרי לימוד , אנשי חינוך , מורים ומורות להיסטוריה , אנשי תקשורת , עמותות חברתיות ופוליטיות , פוליטיקאים וקובעי מדיניות ) פפר , . ) 27 . 12 . 2003 הספר הנוכחי נועד למפות , לאפיין , לנתח ולפרש את הוויכוחים הציבוריים על סוגיות היסטוריות , המתנהלים בישראל החל מסוף שנות השבעים של המאה הקודמת . זו תופעה היסטורית בפני עצמה , המתחוללת בתוך הקשר דינמי ומורכב . המחלוקות משקפות מצב של מעבר , המתבטא בין היתר בשינויים בדיסציפלינה , בתמורות בשדה הלמידה והחינוך , וכמובן בהתפתחויות כלכליות - חברתיות , מדיניות - פוליטיות ותרבותיות - רעיוניות החלות בארץ ובעולם . מצב מעבר כזה

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר