דוקטורט במחול בישראל / ילי נתיב

עמוד:13

נעוצה בעובדה שהכתיבה בתחום עדיין לא נעשית על - ידי אנשי אוניברסיטה " . ואכן בשנות השמונים היוזמה למחקר אקדמי בתחום המחול באה מהאוניברסיטאות ובעיקר מכיוונים פמיניסטיים של לימודי נשים , מגדר וגוף , שעודדו את כינונן של תכניות מחקריות המוקדשות ללימודי מחול במוסדות אקדמיים גבוהים . כך שדרכנו שלנו אל האקדמיה לא הייתה סלולה . כל אחת מאתנו בזמנה ובדרכה עברה דרך שארכה חודשים ארוכים בחיפוש אחר מנחים . התמזל מזלנו להגיע , כל אחת בנפרד ובזמן אחר , לשתי נשים יקרות באוניברסיטה העברית בירושלים שהסכימו לעבוד עמנו : פרופ ' תמר אלאור , אנתרופולוגית מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה , ופרופ ' עדנה לומסקי פדר , סוציולוגית בבית - הספר לחינוך , במגמת הסוציולוגיה של החינוך . לשתיהן היה עניין במחול , הן זיהו את החסר בהתייחסות מחקרית - ביקורתית לנושא בישראל , ונענו לאתגר . עם זאת , אין לראות בהערכתן ואהבתן לתחום אך ורק סקרנות אישית . מאז שנות התשעים התפתח במדעי החברה והרוח עניין גובר בגוף : בפועלו , נראותו וייצוגו בהקשרים חברתיים - תרבותיים מגוונים כמו מגדר , אתניות , לאומיות , הגירה ודת . תיאוריות פמיניסטיות ופוסטקולוניאליות שהתפתחו ויצרו תהודה נרחבת בשנים אלה תרמו במידה רבה לעניין המתעורר בגוף . כך גם בישראל . אלאור ולומסקי פדר , שמחקריהן וכתיבתן האקדמית עסקו בין השאר במגדר ובחינוך , יכלו לראות את השילוב בין תחומי הידע הללו וביטויים בשדה המחול כמעורר מחקר פורה . גם אצלנו הכותבות , נקודת המבט הפמיניסטית היא זו שהניעה את מחקרינו מראשיתם . הרעיון לחקור את מגמות המחול בישראל התעורר בי כשצפיתי במצגת היסטורית שתיארה את התפתחות המחול בארץ ואת צמיחתן של מגמות המחול , שהוקרנה בכנס רכזות ומורות למחול בתחילת שנות ה - . 2000 הדמויות המרכזיות שהוצגו היו נשים ונערות . כתלמידה במגמת מחול בנעוריי ומורה למחול בהמשך , התבוננתי בהיסטוריה של המחול בארץ גם מתוך ניסיוני וחוויותיי . בעת שהשתתפתי בכנס כבר הייתי בעלת תודעה פמיניסטית חזקה , ולא יכולתי שלא לראות את התפקיד הבולט שיש לנשים ולנערות בזירה הזו , ואת הפוטנציאל המחקרי שטמון בה . הודל יצאה לדרכה המחקרית עם סקרנות לגבי דמויותיהן של מורות לריקוד , שאליהן מצאה התייחסות דלה ביותר בספרות המחול . מי הן הנשים - ומעט הגברים - המחנכות - מלמדות את האמנות הזו ? , היא שאלה ; מי הן המעצבות גופים צעירים ( של ילדות ונערות על - פי רוב ) , הפועלות " מאחורי הקלעים " של אמנות פרפורמטיבית וזוכות למעט הכרה ויוקרה ? כיצד זה שלא נכתב עליהן כמעט כלום ? המוטיבציה ללמוד על המציאות החברתית של המקצוע הגופני - חינוכי - אמנותי הזה CORD Dance Research Annual , Vol . 1 , 1967 : http : // www . cordance . . 2 , org בתרגום חופשי של המחברת . כל התרגומים ממקורות באנגלית נעשו על - ידי המחברות .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר