דוקטורט במחול בישראל / ילי נתיב

עמוד:12

דוקטורט במחול בישראל / ילי נתיב מסענו החל כעשר שנים קודם לכן , כשכל אחת מאתנו החלה - בנפרד ובאופן עצמאי - לחפש אפשרות לעשות דוקטורט בארץ . קיימים אמנם כמה וכמה מוסדות להשכלה גבוהה בישראל העוסקים במחול ובחינוך למחול המציעים לימודים לתואר ראשון ואף לתואר שני , אולם אין ולו מוסד אקדמי אחד המציע תכנית לתואר שלישי בלימודי מחול . אלה המעוניינים בכך בכל זאת נאלצים לצאת את גבולות הארץ , או לחילופין , מוטלת עליהם המשימה הלא פשוטה למצוא אוזן קשבת וסקרנות אצל מנחים פוטנציאלים באחד המוסדות האוניברסיטאיים הישראליים . ברוב המקרים ככולם , מחול אינו תחום ההתמחות של החוקרים הללו , לא כל שכן אין הוא מקצועם . מחול נחקר בישראל , אם כן , הודות להסכמתם ונדיבות ליבם של חוקרות וחוקרים מדיצסיפלינות שונות ( רק לא מחול ) באקדמיה הישראלית . בנוסף , המחקר הוא תמיד בינתחומי באדיבותן של מחלקות העוסקות בנושאים סמוכים למחול כמו חינוך , פילוסופיה , תולדות האמנות , תיאטרון , סוציולוגיה ואנתרופולוגיה , לימודי גוף , לימודי תרבות ואחרים . אופן חקירה זה נענה אמנם - מתוך הכרח ותנאי המצב - לפרדיגמה הפוסטמודרנית העכשווית , השוללת את האוטונומיה הדיסציפלינרית של כל תחום ידע באשר הוא , כולל אמנות ומחול . אך עם זאת , היעדר מסגרת אקדמית ממוסדת , המאפשרת ומעודדת מחקרים לדוקטורט בתחום המחול , מקשה על קהילת המחול המקומית ופוגע במעמדו של המחול כתחום ידע מוכר . בראייה היסטורית אפשר לומר שמצב בעייתי זה לא היה ייחודי רק למקומותינו . בארה " ב ובאנגליה בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים היו עדיין מעט מוסדות אקדמיים שהציעו תכניות מחקר בלימודי מחול . בחוברת הראשונה של ארגון The Congress on Research on Dance ) CORD ) שהתפרסמה בארה "ב ב - 1967 כותבת העורכת " אני חושבת שאחת הבעיות הרציניות ביותר במחקר מחול . 1 " מחול " ו " ריקוד " הן מילים נרדפות בשפה העברית ; הגדרתן המילונית כמעט זהה . המילה " מחול " השתגרה בהקשר האמנותי - בימתי ( מערבי , בדרך - כלל ) , והותירה ל " ריקוד " קונוטציות תנועתיות - ריקודיות מרחיבות יותר . בספר זה משמשות שתי המילים לסירוגין . במחקרינו ומצאו את ביטוין במושגים המוצגים בספר כמו בית , קהילה , דיאלוג ומוסר . צורת הספר , אם כן , מדגימה את תוכנו ואת טענותיו . בשונה מספרים משותפים אחרים , בחרנו לשמור על קולה וכתיבתה הייחודית של כל אחת מאתנו , בלא לנסות להאחיד ולטשטש את השוני . העבודה המשותפת נדמתה בעינינו בעצמה לדואט , ואנחנו מזמינות את הקוראים בספר לרקוד ולקיים עמו ודרכו את הדיאלוגים שלהם עצמם .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר