הוראה ישירה של כללי הדקדוק בשיעורי עברית בחו"ל - כן או לא?

עמוד:15

ג . כלל הניסבה - י : אפשר בהחלט להורות את ההכללה שסופית ש " ת - י היא ברירת המחדל ה " מינימלית " ל " בעל / ת תכונה הנובעת משם העצם שאליו צורפה " ; באנגלית : having the … quality of חבר – חברי ישראל – ישראלי צרפת – צרפתי כדור – כדורי חלוץ – חלוצי מספר – מספרי מושג – מושגי טיפול – טיפולי שולחן – שולחני ילדות – ילדותי גלות – גלותי מקום – מקומי כשחלים שינויים מזעריים בבסיס עם הוספת הניסבה , קל יחסית להצביע על הסדירות שבהם : ממשלה – ממשלתי הגדרה – הגדרתי ספרה – ספרתי טלוויזיה – טלוויזיוני סנסציה – סנסציוני מבנה – מבני מקרה – מקרי הבסיס עשוי לעתים אפילו להיות שם תואר בעצמו , או תואר הפועל : חיצון – חיצוני מוחש – מוחשי מיד – מידי כדאי אולי להדגים עם מקרים ברורים שבהם ניתן להמיר בחלופה עם " של " : שולחני = של שולחן ( יין שולחני ) , ממשלתי = של ממשלה ( ועדה ממשלתית ) . ד . תנועת הגזע a בעתיד של פעל תלמד , תשכב , תרכב – אלה הן פחות או יותר כל ההיקרויות השרירותיות ; השאר צפוי וסדיר : פועלי מצב : תקטן תגדל עה " פ / לה " פ גרונית : תשאל תנהג תשמע תשלח ה . סדירות סמנטית מסוימת ביחסים שבין קבוצות צורות ומימושן בבניינים ברור שהקורלציה בין מימוש בבניין למשמעות היא מוגבלת , אך כאשר היא קיימת , ראוי להציג אותה לתלמידים ( עם הסתייגות מתאימה שלא להכליל יותר מדי ... ) . למשל : זכר - נזכר - הזכיר : פעל ( פועל מצב ) – נפעל ( אינקואטיביות – היכנסות למצב ) – הפעיל ( גרימה ) זכר מתאר מצב סטטי של זכירה ; נזכר מתייחס למעבר המתרחש מעצמו ( ללא אגנט ) מאי - זכירה לזכירה ; הזכיר מתייחס לגרימה לכך שיחול מעבר ממצב של אי - זכירה למצב זכירה . דוגמאות דומות : שכב ( מצב סטטי של שכיבה ) – נשכב ( מעבר ממצב עמידה למצב שכיבה ) – השכיב ( גרימה שיחול מעבר ממצב עמידה למצב שכיבה ) רגע ( מצב ) – נרגע ( היכנסות למצב רגיעה ללא אגנט ) – הרגיע ( גרימה למעבר ממצב של אי - רגיעה למצב רגיעה )

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר