הוראה ישירה של כללי הדקדוק בשיעורי עברית בחו"ל - כן או לא?

עמוד:14

( 1 ) / מלכ / > מלכ > מלכ > מלך מלך ~ מלכה ~ מלכות כלב ~ כלבה ~ כלבון ילד ~ ילדה ~ ילדות ~ ילדון מצד אחד , היתרון הברור הוא בכך שאלטרנציות כמו מלכה ומלכות מוסברות כתולדה פשוטה של הוספת סופית לבסיס / מלכ / או / מלכ / ; מצד שני , יש להבהיר כיצד הגענו מ / מלכ / למלך : דוברי העברית הקדומה לא יכלו להגות צרור עיצורים סופי , והיה עליהם לפצלו בעזרת סגול ; לאחר מכן הידמתה הפתח שבבסיס לסגול שלאחריה , כדי להקל על ההגייה , ופרט לכך , כ הפך ל - כ אחרי תנועה . אותם תהליכים חלו על כל הסגוליים האחרים : ( 2 ) / ברכ / > ברכ > ברכ > ברך ברך ~ ברכים כבש ~ כבשה סמל / סמל ~ סמלי ( 3 ) / ספר / > ספר > ספר ספר ~ ספרות ~ ספריה שבט ~ שבטי שכל ~ שכלי ( 4 ) / גדל / > גדל גדל ~ גדלו חדש ~ חדשי ~ חדשים מתן ~ מתנים ( 5 ) / עקצ / > עקץ עקץ ~ עקצו חמץ ~ חמצי קמץ ~ קמצו ( 6 ) / נגד / > נגד נגד ~ נגדו נכד ~ נכדה עשר ~ עשרים חמד ~ חמדה קרוב לוודאי שכאשר מדובר בתלמיד ממוצע ללא רקע בלשון , הסברים היסטוריים כאלה רק יכבידו על רכישת הפריטים הלקסיקליים הנוגעים בדבר , ונראה שעדיף שצורות קשורות כמן מלך ~ מלכה ~ מלכות , ספר ~ ספרות ~ ספריה וכד ' יילמדו כפי שהן , ללא הסברים היסטוריים או קישור באמצעות תהליכים שאינם שקופים היום . קטגוריה ראשונה : כללים פשוטים ושקופים עתה נפרט מתי ראוי ללמד כללי דקדוק באופן ישיר . נתחיל בקטגוריה הראשונה , של כללים פשוטים ושקופים , שראוי להורותם באופן ישיר . הוראת כללים כאלה תחסוך זמן הוראה יקר : א . שמות עצם המסתיימים ב - ה הם ממין נקבה , פרט ללילה ( ושוליה – שם בשימוש נדיר ; ניתן להתעלם ) . יש להדגיש שמדובר בזיהוי בלבד , לא בתצורה . יש להזהיר את התלמידים שאין פירוש הדבר שניתן אוטומטית ליצור צורת נקבה על ידי תוספת + ה לבסיס . ב . כלל ה - את . מכיוון שלתלמיד האמריקאי הממוצע , למשל , אין מושג מהו יידוע ומהו מושא ישיר , ניתן לפשט בהכללה כמו : הוסיפו " את " בין פועל לבין שם עצם הפותח ב - " ה - " ( " סיימתי לקרוא את הספר " ) , או שם פרטי ( " עוד לא פגשתי את חיים " ) , או מילים עם כינויי שייכות ( " לקחתי את אחי לנמל התעופה " ) .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר