מבוא

עמוד:13

ספרות תיקוני הזוהר מהי ספרות התיקונים ספרות תיקוני הזוהר התגבשה ככל הנראה בספרד בדור שלאחר הזוהר , בין סוף המאה ה 13 לתחילת המאה ה 1 . 14 ספרות זו כוללת חיבורים וכתבי יד שונים : החיבור המרכזי 1 על ההשערות בדבר תיארוכם של כתבים אלה ראו להלן הערות . 30 , 29 מבוא ספר זה עוסק במעמדה המרכזי של השכינה בספרות תיקוני הזוהר . בתשתיתו עומדת ההנחה כי דמותה של השכינה חיונית לפיענוחה של ספרות זו , הן בבחינת מוטיב ספרותי מרכזי והן כמפתח פרשני עקרוני . הבנה זו מאפשרת לטענתי עמידה מלאה יותר על מהותה של ספרות תיקוני הזוהר , תכניה ותכליתה . הספר מציע השלמה לחסר כפול במחקר הקיים , הן לגבי אופייה של ספרות תיקוני הזוהר , והן לגבי דמותה של השכינה כפי שהיא מעוצבת בספרות זו . מצד אחד , ספרות תיקוני הזוהר נחשבת לספרות סבוכה וקשה לפיענוח , רושם הנובע מעומס האסוציאציות , הדימויים והגימטריות , ומן הקושי לחלץ מתוכם אמירה מסודרת או רעיון מגובש ועקבי . על קושי זה אני מבקשת לענות על ידי ההצעה כי דמות השכינה היא מוקד רעיוני וספרותי מרכזי של ספרות תיקוני הזוהר . מהצד האחר , יש לומר כי למרות עושר המחקרים על השכינה בעולם הקבלי , בולט חסרונו של מחקר העוסק בדמותה בספרות התיקונים . עיון במקומה של השכינה בספרות זו יסייע להבנת דמותה של השכינה בקבלת ימי הביניים , ולהכרה בהשפעותיה הבולטות של ספרות התיקונים על התרבות היהודית שלאחריה . לטענתי , ספרות התיקונים היא אחת מאבני הבניין היסודיות בהתפתחות דמותה של השכינה בספרות הקבלית . ספרי בא , אם כן , להשלים את החסר על שני פניו בעת ובעונה אחת . בטרם אפנה לתיאור הספר , שיטות המחקר ומבנהו , ברצוני לעמוד בקצרה על עובדות והשערות יסודיות בנוגע לקורפוס ספרות תיקוני הזוהר , שאלת מחבריו והתקבלותו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר