תוכן העניינים

עמוד:4

פרק ה : ״ריח של קדושה״ ו״ריח של טומאה״ : ריח גוף כמסמן חברתי של זהות מוסרית 87 ריח גוף כמאבחן זהות מוסרית כתופעה חוצה תרבויות : נצרות , אסלאם ובהאים ; 88 ״שריח הצדיקים יפה״ : ריחות גוף כסמן מבחין בין צדיקים ורשעים ; 91 המנודה בהלכה היהודית – סימון יזום של חריג חברתי באמצעות ריח גוף ; 95 ריחות רעים כביטוי לפריצות מינית וריחות טובים כמשקפים מוסריות מינית ; 97 אנשים , מלאכים ובעלי חיים בעלי חוש ריח פלאי המבחינים בין אנשים ונשמות 102 פרק ו : התבשמות האישה בבית ובחברה : בין המותר לאסור 106 ״מפני מה האשה מתקשטת ? ״ ; 108 המרחב הפנימי : התבשמות לשם שמירת הקשר הזוגי ; 108 התבשמות האישה : ״כדי שלא תתגנה על בעלה״ ; 111 המרחב החיצוני : התבשמות האישה ביציאתה לרשות הרבים ; 112 התבשמות נשים במרחב הציבורי בראי פוסקי זמננו ; 114 סיכום 115 פרק ז : ״ריח גן עדן״ : ריחות ובשמים בתיאורי גן עדן 117 גן עדן כמרחב ריחני בספרות היהודית בתקופה היוונית רומית ; 119 הגן הריחני בספרות ימי הביניים ובחיבורי הלכה של האחרונים ; 125 עינוגים והנאות של צדיקים מבשמים וריחות טובים בגן עדן 128 פרק ח : בשמים בטקס ההבדלה : השפעות גיאוגרפיות , בוטניות וקבליות 130 השפעות גיאוגרפיות ובוטניות ; 130 השפעות קבליות – מיסטיות 139 פרק ט : בשמים וריח בספרות המנהג , הקבלה והחסידות : משמעויות סמליות ורעיוניות 148 בשמים וריח בספרות הקבלה ; 149 משמעות הריח בספרי חסידות ; 153 בשמים וריח במנהגי האחרונים : אמירת הנוסח ״ריח ניחוח לה׳״ ; 155 סיכום 157 פרק י : הקטורת הביתית 158 כלי המוגמר ; 159 הרכיבים המוקטרים ; 160 הבאת מוגמר בסעודות חג או בסעודה בחבורה ; 161 הבאת מוגמר לסעודה בספרות הבתר תלמודית ; 164 הקטרה או הזלפת בשמים לשם הפגת ריחות רעים או לבישום חללים וחפצים ; 165 בישום חללי מגורים בספרות ימי הביניים והעת החדשה ; 168 בישום בגדים 171

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר