מבוא

עמוד:11

מבוא המיתוס המשיחי ממלא מקום מרכזי בתרבות היהודית לדורותיה . תפיסות אסכטולוגיות ודמויות משיחיות הותירו את רישומן על מהלכי ההיסטוריה הגדולים , והיו כוח מעצב בתחומי הדת והפולחן , התיאולוגיה והריטואל . משאלות ותקוות משיחיות שנבטו בנפש הפרט והכלל , מצאו הדים בספרות המדרשית , בחיבורים מיסטיים ואפוקליפטיים ובמסורות פולקלוריסטיות . שורשי הרעיון המשיחי במקרא , בתיאורי המשיח כבן וכמלך נבחר , בחזונות הנביאים ובספרי הכתובים . הללו השפיעו גם על השיח היודו - נוצרי , וזכו לפירושים מפתיעים בכריסטולוגיה ולהתפתחויות דרמטיות בתיאוסופיה הקבלית בימי הביניים . ספר זה מבקש להאיר את שורשיו הפרדוקסליים של הרעיון המשיחי ולדון בהתפתחותו החל במקרא עבור דרך מדרשי חז " ל ועד לספרות הזוהר – קורפוסים קאנוניים המשקפים תפיסות יסוד בתרבות היהודית . הנרטיב שבו אתמקד יעסוק באמהות שושלת בית דוד המקראית , אשר מזוהה עם המשפחה המלכותית , והופכת בספרות הבית השני ל " שושלת משיח בן דוד " . לטענתי , אם המשיח אינה מייצגת דמות פרטית אחת , אלא רצף גנאלוגי של דמויות נשיות שכרוכות יחד בעלילה מפותלת ואינטרטקסטואלית . אבקש להראות כי החל בנרטיב המקראי , עבור דרך האתיקה העולה ממדרשי חז " ל , וכלה בפרשנות המיסטית בימי הביניים , המשיח נתפס כבן נבחר בזכות אמהותיו ומעשיהן יוצאי הדופן . בכל סיפורי שושלת בית דוד במקרא חוזר דפוס קבוע : את לידת הבן הנבחר מטרימות סצנות של פיתוי וטרנסגרסיה מינית , שאותן יוזמות הגיבורות הנשיות . סצנות פיתוי אלו מובלטות על ידי המספר ומצטיירות כגורם לבחירת הבנים . הדומיננטיות של אם המשיח במיתוס המקראי מוכיחה אפוא כי המשיח הוא " משיח בזכות אמו " , שעל אופייה ואישיותה אעמוד בספר זה . החל בבנות לוט החוטאות בגילוי עריות עם אביהן , עבור דרך תמר המתחפשת לזונה ומפתה את חמיה , וכלה ברות ההולכת בלילה אל הגורן ומפתה את בועז , מעשה שבעקבותיו נולד דוד המלך – חוזר דפוס של חטאים מיניים ומעשים חריגים שמביאים ללידה משיחית . לכך מצטרפים סיפוריהן של רחל ולאה , שתי אחיות החולקות באמצעי תחבולה ובחילופי יצועים בעל אחד , וסיפורה של בת שבע , שראשיתו בגילוי עריות וסופו בלידת שלמה המלך , שמסמל בן נבחר נוסף של שושלת המלוכה . רצף נשי זה מתאפיין ב " סצנת דפוס " ( type - scene ) אימהית ופתיינית ייחודית , הזוכה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר