פתיחה

עמוד:13

פתיחה היוכל איש חקור את מושאי אהבתו ? ברצון ובלב שלם הריני מודה שהתאהבתי ברבי אברהם יצחק הכהן קוק ( הראי " ה ) זצ " ל ובדרכו , עוד בהיותי בן , 12 בקוראי את האיש נגד הזרם ( מאת שמואל הכהן אבידור ) בפרקים נמשכים משבוע לשבוע בעיתון פנים אל פנים . מאז כבר גמלה בלבי ההחלטה ללמוד בישיבת מרכז הרב בתום לימודי התיכון , וכך עשיתי , ב " ה . מאז שלובים חיי בדרך האורות לבלי הפרד . חושב אני , שלו ניסיתי לכתוב עבודת מחקר על הראי " ה בגיל צעיר לא הייתי מסוגל לכך . ממרחק השנים ונפתוליהן , והוויכוחים סביב דרך האורות מכל הצדדים - והייתי מעורב אישית ברבים מהם - יכול אני להשקיף במנוחה יחסית , ומתוך עמדה רוחנית עצמאית ומוצקה , גם על מושאי אהבתי היותר עמוקה . מדברי הראי " ה עצמם אני שואב גם את כוחה של הביקורת : " האהבה הגדולה שאנחנו אוהבים את אומתנו , לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה . אבל הננו מוצאים את עצמיותה ( פנימיותה ) , גם אחרי הביקורת היותר חופשית , נקייה מכל מום . " כלך יפה רעיתי , ומום אין בך " ( שיר השירים ד ' ז ); ( אורות עמ ' קמ " ט ) . * * * ספר זה מושתת על עבודת הדוקטורט שלי , והוא מסע של עיון בכתבי הראי "ה יוצר האורות , על פי מפתח כולל של עיקרון מוביל הנתון בשם הספר , והוא מעין מפת דרכים לתחומים השונים של יצירתו , וגם של הנהגתו הציבורית של הראי " ה . הספר מיועד כאחד ליודעי חן , וגם לאלה שזה להם מפגש ראשון עם היצירה התורנית - רוחנית החשובה ביותר בדורות האחרונים המפתח הכולל - המקור הכפול של השראה וסמכות - הוא פרי עיון , הוראה ומחקר שלי בכתבי הראי " ה במשך חמישים שנה ( מאז כניסתי לישיבת מרכז הרב בראש חודש אלול תשכ " ג ) . הוא שונה ממפתחות חקר אחרים שהוצעו על ידי מעיינים וחוקרים במשך שבעים שנה ומעלה . המפתח המוצע בספר זה כולל עיון גם בכתבים השונים , גם בשלבי ההארה והעריכה ( במבוא ) , גם בהשראת רוח הקודש , גם במוסר , גם בהלכה ובהנהגה הציבורית . בדרך כלל , נידונו תחומים אלה בנפרד - מעיינים וחוקרי הכתבים מיעטו לעסוק בהנהגה הציבורית , ולהפך . לכן , יש בחלק הראשון פרקי השראה , בנבואה וברוח הקודש - מאת ה' מתוך הנשמה ; בחלק השני פרקי השראה וסמכות במוסר ובטעמי המצוות , ופרקי

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר