הקדמה

עמוד:9

ניואנסים ואפילו סתירות בסיפורי המרואיינים או הכותבים . בתחום עובדות בדוקות היה קל לבצע תיקון המסופר , בלתי מתקבל על הדעת היד . להתערב , אם הסתירות או ההבדלים נבער מהתרשמות אישית ; השארנו אותן כמות שהן , כחלק מן הסיפור , האופייני לכל בעלי הזיכרונות האלה , או המכנה המשותף שלהם , הוא עוצמת החוויה שהוו בקן , שהטביעה את חותמה עליהם לכל חייהם . הם נשאו את חוויית הנעורים השומרית הזאת לכל מקרם שאליו הגיעו , לגטאות פולין , לפרטיזנקה ביערות , למחנות סיביר , למחתרת האנטינאצית במערב אירופה וגם לארץ המיוחלת לארץ ' ישראל . הקן היווה כעין רפובליקת נעורים עצמאית , למרות שישב במרכזה של קאליש היהודית היה תלוש מהנעשה בקהילה ובמוסדותיה . את חבריו עניין יותר מה שנעשה בארץ - ישראל , וכל נקודה חדשה , כל קיבוץ חדש בארץ , הלהיבו את רוחם לאין שיעור , כדברי אחד המרואיינים . בתוך החלק היהודי של העיר היווה הקן כעין ישות ארץ - ישראלית מנותקת מהסביבה , יחד עם זאת נמצאו ללא ספק חברי הקן בתחום ההשפעה של המתרחש ביהדות ציונות , במדינת פולין ובעולם כולו . את היישות הזאת איפיינה ההתנגדות ואפילו הסלידה מהעיר והכמיהה לכפר , והביטוי לכך היה ההווי במחנות - הקיץ שכרנו מושבות - קיץ > השם מושבה קולוניה מוצאו מכפרי פולין , שאחדים מהם במערב פולין אף כובו בשם זה ממש כמו " קולוניה פשיסטאניסקה " , שהוזכרה בדברי המספרים ; השם קולוניה , מקררו בהתיישבות איכרים גרמניים ואחרים בפולין , כשכל ישוב שלהם בחשב לקולוניה יישוב של אורחים , וריםא זה היה מקביל לפנייה לטבע , לשהייה בחיק הטבע , ביער , בשדה ובגיא , לטיולים במרחבים . הטבע נתפס אצל חברי הקן כמשהו טהור מול העיר המלוכלכת ( וקאליש היתה עיר יפה ונקיה !) , וכסמל של חופש ודרור מול העיר על חומותיה הכולאות ( כךז < . ההתנגדות לתעסוקת ההורים , בעיקר להירתם סוחרים ( גדולים וזעירים < , השתרשה מאוד בין חברי הקן ( לא רציתי לעמוד בחנות אחד המרואיינים ; רציתי בחיים אתרים ולא כחיי המסחר של הוריי - מרואיין אחר ) , מול החיים על המסחר הגדול והזעיר , עיקר פרנסתם של יהודי קאליש , היו געגועים לחיי כפר , לעבודה בחקלאות , מבלי שהתנסו בה באופן רציני ( פרט למושבות

מעין, שמואל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר