הקדמה

עמוד:14

גדול כוח התנגדותה של הקבוצה החברתית להשפעות המגוללות בסביבתה ובן שונה תהליך ההסתגלות וההיקלטות בארץ . תנועות דמויות כת - אינטרוברטיות , שמגמתן עילוי עצמי של חבריהן , או תנועות קבוציות מוגדרות , סגורות לתמורה יותר מקבוצות שליפות החברתי רופף , זרמים מסוימים בתנועת העבודה העברית הסתגלו לתנאי הארץ במהירות יחסית עד l ntjE להתעורר הרושם , כי הגורם הבלעדי בגיבושה של תנועת העבודה בארץ הוא המציאות הארצישראלית , זוהי טעות - שכן הייחוד שבתגובות הזרמים השונים למציאות הארץ ובדרד הסתגלותם אליה הוא " הצד השני של המטבע " , ייחוד זה נובע מן המסורות האידיאולוגיות והתרבותיות המיובאות . ניסיתי , איפוא , לתאר את השפעת " הגומלין בין " השומר הצעיר " וסביבתו החדשה ואת חיכוכי הסתגלותו , פתיות אנשיו קבוצה בעלת זהות מגובשת ותודעת ייחוד שיסודה בתנועת הנוער , ו . בעיה נוספת שעמדה לפני היתה בעיית האינטרפרטציה של האידיאולוגיה התנועתית ובפרט האידיאולוגיה המארכםיסטית כ " השרמר הצעיר " . ידוע הוויכוח הנמשך עד היום על מהות האידיאולוגיה בכלל . בוחר אני בהגדרה הפשטנית של הנס טול . בספרי ! " הפסיכולוגיה החברתית של תנועות חברתיות " , לפיה אידיאו-לוגיה של תנועה חברתית היא " תיאור " . הפתרונות שהתנועה מציעה לבעיות של חבריה " - במובן זה התנועה היא היוצרת והמאמצת אידיאולוגיה , גם אם יש לאידיאולוגיה זו הגיון התפתחות משלו וכוח התמדה , וגם כאשר דבקה התנועה בהוגי דעות מסוימים . בהתאם לתפיסה זו ניסיתי לתאר כיצד התפתחו מושגי האידיאולוגיה המארבסיםנךת ב '' השומר הצעיר " מתוך צרכיה הפנימיים של התנועה במפגשה עפ המציאות , אילו דעות מן המערכת המארכסיסטית אימצה לה התנועה ומה הכינה בהן , אכן החוקר את משנתו של הו ; ה דעות מסוים , המוגדרת במערכת שיטתית ועקבית , יכול להתחקות אחרי השרשים הפילוסופיים והמדעיים של המשנה , ואחרי ההיסטוריה של האידיאות המשמשות בה , בתקופות מסוימות בהתפתחותן של תנועות סוציאליות קמר להן הוגי דעות גאונים . שהגדירו את יעודה של התנועה על פי חוקים חברתיים והשקפת עולם ובמערכת הגיונית מופשטת * היו אלה יוצריישיטה ( כגון ק . מארכס בתנועה הסוציאליסטית ) . אולם משנכנםת התנועה לשלב של ביצוע ו " מתמסדת ' / מתמעטים בה בוני השיטות המחשבתיות הטהורות . מוטב לו להיסטוריון לראות את האידיאולוגיה של תקופה זו כשלב במעשה ההגשמה של התנועה ולא כגיגיאולוגיה של מושגים . יש מקום לדבר גם על טיפולוגיה של תנועת העבודה בארץ . " השומר הצעיר " , למשל , מופיע בראשיתו כטיפוס של תנועה המחפשת תמורה חברתית על ידי תיקון עצמי של חבריה או על ידי עילויים העצמי בתוך העדה פנימה . את " ביתניה עלית " ואת הקיבוץ הראשון של " השומר הצעיר " מצללן ד . הורוביץ כ " מסדר סגפני הרוה ' / אף לאחר ש " השומר הצעיר " אימץ לו אידיאולוגיה מארכסיס טית , ראה עצמו אבנגרד דמוי כת , נושא האידיאה בטהרתה . הקוטב השבי לטיפוס

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר