הקדמה

עמוד:11

יסוד של אופי זה , הבאות לידי ביטוי באידיאולוגיות - במדיניות ובשאר הפעילויות של הקבוצות החברתיות הנוגעות בדבר . המושג הב " ל של תנועה חברתית כ " אישיות קיבוצית היסטורית " בא רק להרחיב את ההגדרות הסוציו פסיכולוגיות הנ '' ל מתוך ראיה היסטורית : ההיסטוריון ישתדל לתאר את צמיחתן של תכונות היסוד הנזכרות - את משקלן במשך התקופה המתוארת ' את השתברתן והסתגלותן-תוך הישמרות רציפותן ' הוא יראה את תכובות היםוד של התנועה החברתית כתהליך של צמיחה - התפתחות ושקיעה . הוא ישתדל לברר כיצד עלו הבעיות המשותפות לקבוצה החברתית הנחקרת וכיצד התפתחו דרכי התגובה המשותפות והמיוחדות י י ה - המבדילות אותה מקבוצות אחרות . ב . נושא חיבורי הוא " השומר הצעיר " כארץ . אולם כבר בתחילת מחקרי נוכחתי לדעת - שאץ להבין - פשוטו כמשמעו - את סגנון דיבורם של אנשי " השומר הצעיר" בארץ ואת דרכי תנובתם למציאותם החדשה - מבלי להבהיר את תכובות "האופי הקיבוצי " שנתגבשו ב " השומר הצעיר " כחוץ לארץ - בגליציה ובפולין , בשנים - 1920 — 1913 דהיינו — מבלי להבין את מוצאו של " השומר הצעיר ' בארץ מתנועת נוער חפשית ייחודית בחוץ לארץ . תכונות אלה נשתמרו בו — והן המסבירות את ייחודו — גם לאחר שחלו תפניות חדו ת בהתפתחותו בארץ - גם לאחר פניית העורף המוצהרת לתקופת ביתניה ו " קהליתנו ' / שהציגרה ב 1923 כתקופת בוסר רומנטית וערטילאית . הן נשתמרו גם לאחר ש " השומר הצעיר '' אימץ לעצמו ב 927 ו אידיאו לוגיה המנוגדת לכאורה מקצה לקצה לרעיונותיו הקודמים — האידיאולוגיה המארכםיסטית - והן ששיוו למארכסיןם השומרי את דמותו המיוחדת עד היום הזה , גם כאשר ניגש " השומר הצעיר " בארץ לבנות קיבוץ — היה זה בצלמה של העדה מתנועת הנוער . תכונות אלה קיימות עדיין , לפחות אצל חלק בלאבשי "השומר הצעיר '' . גם לאחר חילופי הדורות רגם לאחר התמורות הגדולות בחומר האנושי של התנועה . ראיה חותכת עד במה היתה חוויית הנעורים של התנועה עמוקה ומכרעת - משמי שים הלהט הדבקות וההתרגשות שבהם מספר דוד הורוביץ בספר הזכררנות שלו , ? האתמול שלי ' / על חווייתו בעדת הנעורים - בבי תביה ובקיבוץ אי . ובך הוא מעיד : - ' התרפקות על העבר , אותות של זעזועים טראומטיים של החיים ההם - נתנו את אותותיהם בכל מהלך חיינו אחר כך . מי שעבר את כור ההיתוך של החברה ההיא-מי שנתנסה בנסירבה - םפג את חדירתה ויגונה , לא יוכל להתנכר לה לעולם , יהיה שכוי בכבלי קסמיה כל ימ י הייו " . עצם הוויכוח הנמרץ והנסער סביב זכרונותיו של ד . הורוביץ ובמיוחד תשובתו של יערי ( מעל דפי " על המשמר " — אוגוסט—ספטמבר — ( 1970 עתה , 50 שנה כמעט לאחר המעשה — מראים אף הם מה עמוקים רשמי הנעורים עד היום הזה , יערי מציין בתשובתה כי הדבקות בעדה הקיבוצית - הזיקה ללאומיות ההומנית מיסודו של א - ה גורדון ומ , בובר - הדבקות החסידית , " כל אותה דתיות בלי אלהים " השאירו רשמים עמוקים ב " השומר הצעיר " . התנועה הציונת בכללה התחילה כתנועה של אינטליגנציה ובמידה רבה כתנועה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר