הקדמה

עמוד:10

להתעלם מכך שכל היסטוריון הי בהווה , מושפע מנטיותיו האישיות והחברתיות ואינו מסוגל להשתחרר מהשפעות אלה . השתדלתי . על כן , לתאר בחיבורי בראש וראשובה את טיפוס האדם שגדל ב " השרמר הצעיר " ולעמוד על המשמעות החברתית והאישית שביקשה התנועה לשוות לחייו ולחברתו העתידה . מעטות הן התנועות כדוגמת " השומר הצעיר " . שהתימרו להקיף את חיי חבריהן למן הילתת ועד לסוף ימיהם - ואף הצליחו מעטות התנועות שהטביעו חותם כה עמוק על חיי חבריהן . אך לא התעלמתי גם מן הסטיות רהכשלונות , אציין בזה כמה מן העקרונות שהנחו : 1 בעבודת האינטרפרטציה והעשויים לסייע לניסוח תיאוריה למחקר תנועת הפועלים העברית . א . כלל ראשון נקוט בידי הוא , שיש לראות בתנועה חברתית אישיות קי בוצית היסטורית , בעלת אופי קיבוצי ייחודי הניתן לזיהוי . זר אבן פינה לכל חיבורי - חידדתי את ההגדרה בכוונה , שכן לא נעלם מעיני שאין שום הסבר היסטורי המסוגל למצות את כל רבגוניותה וייחודה של תופעה היסטורית . במציאות מצטרפים בכל תנועה חברתית מסורות וזרמים שוניםו החומר האנושי המרכיב אותה מנוון כדרר בלל מבחינת מבנהו החברתי והתרבותי . בכל תנועה חברתית חלים פילוגים ומתרחשות תהפוכות . אייאפשר , איפרא . לגלות קורלאציות ברורות ובטוחות בין מעשיה של תנועה לבין הרכבה האנושי , ואין תשובה ממצה על השאלה : מדוע פעלה תנועה מסוימת כפי שפעלה או מדוע יושבה כפי שחשבה . המושג " אישיות היסטורית " הוא לפיכך מעין " מודל " אידיאלי לעבודת האינ-טרפרטציה של ההיסטוריון ' ואילו במציאות שומת התנועות זו מזו במידת גיבושן הפנימי והתקרבותן לאישיות ההיסטורית המובהקת והמוגדרת . בכל זאת - בסקרי את התמורות הרבות והפתארמיות לעתים בתנועת "השומר הצעיר " בתקופה המתוארת בזה - הבעתי למסקנה ' כי אפשר לגלות בתנועה זו רציפות מסוימת ותבונות ייחודיות מסוימות המאפיינים אותה כקבוצה חברתית . ד - רציפות מתבטאת במערכת ערכים תרבותיים וחינוכיים , בנורמות מסוימות של פעולה ודרכי התנהגות של היחיד בתוך החברה ' בתחושות מסוימות ; כל אלה באים לידי גילוי בהתיהסותם של אנשי התנועה אל העולם הסובב - בתודעת היותם '? אני קיבוצי " נפרד - בתחושת היחד והייחוד של אנשי התנועה ובאידיאולוגיה שלה . ודאי שתכונות כאלה אינן עומדות לעד והן עצמן משתנות , אבל לתקופה אי וכה למדי בחייה של תנועה אפשר לראותן כקבועות ומשפיעות - הכל לפי מידת הליכוד והאחידות של הקבוצה החברתית . חוקרים של תנועות חברתיות , סוציולוגים ופסיכולוגים - מגדירים תנועות חברתיות כיוזמות קיבוציות ( collective enterprises ) המגבשזת צורות מסוימות של דתנהגות קבוצתית , הם רואים בתנועות אלה מאמץ של הרבה אנשים לפתור יהד , כקבוצה חברתית , בעיות שהן משותפות לכל אנשי הקבוצה . סוציולוגים מדברים על " אופי הברתי " וגם על " טיפוסים שונים של אופי הכרתי " ומציינים תכונות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר