תקציר

עמוד:13

נובע דווקא ממלאכת האיזון המורכבת שמעמד הביניים החרדי נדרש להתמודד עמה . נדרש " כוח דהיתרא " שייתן לגיטימציה רוחנית לקבוצה המתגבשת ובו בזמן יציב לה קווים אדומים הלכתיים . שנית , נראה כי בהיעדר הנהגה רבנית משפיעה וכריזמתית לא תוכל הקבוצה בשלב מאוחר יותר לעמוד כנגד התקפה מצד החרדיות הקלסית . היעדר הנהגה פוליטית . נכון להיום הפוליטיקה החרדית המודרכת בידי ההנהגה הרוחנית איננה מכירה במעמד הביניים החרדי כמגזר רלוונטי המחייב התייחסות ומוסדות קהילתיים ייחודיים , נוסף על המוסדות החרדיים הקלסיים . באין כוח וארגון פוליטי , אם של המפלגות החרדיות הקיימות ואם על ידי הקמת מסגרת פוליטית נפרדת , תתקשה הקבוצה להתאגד ולהתפתח , למשל להשיג תקציבים חברתיים ולקבל הקצאת קרקעות למוסדות ציבור ייעודיים . ואולם אף על פי שחסרים מוסדות כלל – ארציים , נעשה ניסיון להקים מסגרות מקומיות . ובכל זאת — הנהגה פוליטית מסייעת להקים מוסדות חשובים לתפקוד הקהילתי וחשובה מאוד לגיבוש הקבוצה , כיוון שהיא מציעה מצע חברתי שסביבו אפשר להתלכד ולרקום את הזהות הקבוצתית . היעדרה של מסגרת פוליטית , רוחנית וחינוכית עלול להותיר את חברי מעמד הביניים החרדי כפרטים חסרי זהות , שאינם חלק מקבוצה נבדלת . משמעותה החברתית של קבוצת החרדיות המודרנית מעמד הביניים החרדי מייצר אלטרנטיבה תרבותית פנים – חרדית שאינה מחייבת דחייה חברתית של ה " אחר " הישראלי . קיומו והתרחבותו יצמיחו חברה חרדית סובלנית ופתוחה יותר , המקיימת דיאלוג שוטף עם המדינה והחברה הישראלית כולה . נראה כי חיזוקו של מעמד ביניים חרדי עשוי להוביל לשינוי חיובי משמעותי , הן בחברה החרדית הן בחברה החילונית . . 1 השפעת מעמד הביניים המודרני על הקהילה החרדית . קיומה של המסגרת המודרנית תסייע לחברה החרדית , בעיקר הליטאית , לתת מקום וזהות לפרטים שאינם ממשיכים ללמוד בחברת הלומדים , ללא תחושת דחייה שתרחיק אותם מן הקהילה . כבר היום , עם פריחתם של מוסדות הלימוד האקדמיים והמקצועיים המיועדים לציבור החרדי , אלפי חרדים לומדים מקצוע יישומי במטרה להתפרנס

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר