הדגשים שונים בתהליך הוויסות

עמוד:14

מפעילותם ההדדית של שלושה מרכיבים : ה " עצמי “ , ההתנהגות והסביבה . צימרמן מדבר על הוויסות כעל תהליך אינטראקטיבי , שבו תפיסת ה " עצמי “ מושפעת מאירועים בסביבה ומשפיעה על הסביבה דרך ויסות ההתנהגות . הלומד הניצב בפני משימה מושפע מהאירועים סביבו ומגיב בהתאם למידע שלו לגבי ההקשר ולגבי תחושת המסוגלות העצמית שלו . הוויסות מורכב מאסטרטגיות שהתלמיד מפעיל כדי לשלוט באמונותיו , בהתנהגותו ובסביבתו ) . ) Zimmerman , 1994 גישת ההקשר החברתי והסביבתי מצביעה על שלושה תת - תהליכים שהמווסת מפעיל : ) א ( התבוננות עצמית - פיקוח מתמשך על הביצועים שלו והערכה של מידת ההתקדמות אל המטרות ; ) ב ( שיפוט עצמי - השוואת הביצועים לסטנדרטים ) כמו נורמה חברתית ( , לביצועים שלו בעבר ולקריטריונים כוללים ; ) ג ( תגובה עצמית - תגובה של התלמיד ברמה האישית , ההתנהגותית והסביבתית . לפי צימרמן , הבחירה לבצע התנהגות אסטרטגית והנכונות להשקיע מאמץ והתמדה מושפעות הן מתחושת היכולת לווסת רגשות והן מהשפעות חברתיות . ) Zimmerman , 1989 , 1994 חוקרים מאסכולת ויגוצקי מדגישים גם הם את ההקשר החברתי של הוויסות . לפי תפיסתם , האינטראקציה החברתית מפתחת בהדרגה את הדיבור הפנימי של הלומד , והדבר מאפשר לו לכוון את למידתו . הדיבור הפנימי מדריך את מחשבותיו ופעולותיו בלמידה מאומצת ומכוונת . מכאן שהלמידה המתואמת מתחילה בעולם החברתי ונוצרת כתוצאה מכך שהיחיד מפנים את הניסיונות החברתיים המשותפים שעבר למשל בבית ובבית הספר . גם כשהלומד בודד , הוא מנהל עם עצמו דיאלוג פנימי כמאזין של עצמו ) Henderson & Cunningham , . ) 1994 ; Rohrkemper , 1989 חוקרים אחרים הפועלים על פי הגישה החברתית - סביבתית תופסים את הלמידה כממוקמת בהקשר ספציפי , ועל כן מסתייגים מההתייחסות הכוללת לתהליך הוויסות . לטענתם , הוויסות העצמי , ככל למידה , קשור לסיטואציה מסוימת ולתחום הידע שבו הוא מתרחש , ולפיכך אין להתייחס אליו באופן דומה בהקשריו השונים . למשל , מידת ההיכרות של הלומד עם תחום הידע ואופי המשימות שהוא מקבל בו יקבעו את נכונותו לווסת . חוקרים אלה מצאו כי תחומי דעת ספציפיים ואפיונים שונים של הלמידה משפיעים על רמת הוויסות . אצל תלמידי קולג ‘ למשל נמצאו הבדלים בדפוסי הוויסות והמוטיבציה בין לימודי מדעים ללימודים הומניים . הלימודים המדעיים התבססו על גישות שמרניות יותר לעומת הלימודים ההומניים , שהייתה בהם למידה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר