מבוא

עמוד:9

בתהליך ההוראה מוצעות פעילויות המשלבות בין הגישה הקוגניטיבית של הוראת אסטרטגיות התומכות בכתיבה לבין הגישה התקשורתית - חברתית . הגישה התקשורתית רואה בכתיבה כלי להעברת מסרים בין קוראים וכותבים , וההוראה , בהתאם לכך , מעודדת פעילויות אותנטיות ורלוונטיות של הכתיבה . שילובה של הגישה התקשורתית יכול לתרום רבות לפיתוח התפיסה של הכתיבה ככלי שימושי ומשמעותי בחייהם של התלמידים ולחיזוק המוטיבציה שלהם לעסוק בה . האתגר שבהבעה : תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה מיועד למורים בפועל , למורי מורים במכללות לחינוך המלמדים אבחון וטיפול בכתיבה ולמאבחנים דידקטיים . הכלים המוקנים בספר מתאימים לעבודה עם תלמידים שעברו את השלב הראשוני של רכישת הכתיבה ומתמודדים עם הכתיבה ככלי להבעה . יחידות ההוראה המצויות בספר הן מודולריות , כך שאפשר לבחור מתוך ההיצע את החלקים המתאימים ביותר עבור אוכלוסיות שונות וקבוצות גיל שונות , מהיסודי ועד התיכון . הספר מכוון עצמו אפוא לקהל מגוון של מורים ותלמידים , כמפורט להלן : בחינוך המיוחד - הוא מיועד הן למורים העוסקים בהוראה מתקנת בכתיבה באופן פרטני ובקבוצות קטנות והן למורים המלמדים בכיתות מיוחדות . מורים אלה יכולים להשתמש באבחון הפרטני ) בגרסתו המלאה או המקוצרת ( כדי למפות את קשייהם של התלמידים ולהתאים להם תכנית לימודית ייחודית של הוראת אסטרטגיות , כל אחד לפי קשייו . בנוסף לכך , הוראת אסטרטגיות כתיבה יכולה לתת מענה למורים העוסקים בשילוב התלמיד המיוחד בכיתה הרגילה . הוראת אסטרטגיות כתיבה תעזור לתלמיד זה להתמודד עם המטלות האקדמיות הנדרשות בכיתה . בחינוך היסודי הרגיל - הוא מתאים לשימוש החל מכיתה ב ‘ לערך , לאחר שהתלמידים רכשו את אבני היסוד של הקריאה והכתיבה . הספר מציע למורים עזרה בהקניית אסטרטגיות התומכות בכתיבה וכן דרכים לשילוב הכתיבה בהקשר החברתי - תקשורתי של הכיתה . בחטיבות הביניים ובתיכונים - הוא מציע למורה המקצועי דרכים לשלב את הוראת אסטרטגיות הכתיבה במסגרת הוראת מקצועות הלימוד שלו כחלק מהשיעור המקצועי . הוראה כזו חיונית משום שהמורה מלמד בכיתה הטרוגנית , שבה לחלק גדול מהתלמידים יש קושי משמעותי במיומנויות ההבעה בכתב . האסטרטגיות רלוונטיות במיוחד במקצועות עתירי טקסטים הדורשים כתיבה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר