חוסר מעש בישראל

עמוד:7

חוסר מעש בישראל דוח של ארגון OECD לשנת 2012 מצא כי 460 , 000 צעירים בגילים 29 - 15 במדינת ישראל התאימו בשנה זו להגדרה של חוסר מעש . במחקרם של אקשטיין ודהן ( 2011 ) נמצא שכמעט 40 % מהנבדקים הערבים בגילים 22 - 18 דיווחו על עצמם כחסרי מעש . שיעור זה יציב כבר שנים , והוא יותר מכפול משיעור חסרי המעש בקרב צעירים יהודים באותם גילים , שעומד על כ – % . 17 תמונה עגומה זו מעוררת את הצורך לבחון את התופעה ולעמוד על ממדיה , סיבותיה והדרכים האפשריות להתמודד עמה , בעיקר לנוכח מצבו החברתי – כלכלי הנמוך של המיעוט הערבי , כאשר רוב היישובים הערביים מדורגים כלכלית וחברתית בשלושת האשכולות הנמוכים ( הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , . ( 2013 ההתמקדות בקבוצת גיל זו נעשית משני שיקולים עיקריים : האחד — ממחקרים קודמים עולה ההשפעה השלילית הגבוהה של חוסר מעש על צעירים בגילים , 25 - 16 בעיקר פגיעה בביטחון העצמי ובאוריינטציית העתיד , שהיא מערך השאיפות , הציפיות והפעולות שצעירים נוקטים ביחס לעתידם בתחומי התעסוקה והלימודים ( חטאב , . ( Beal , 2011 ; 2003 באמצעות מונח זה נבחנות כאן הנטיות האישיות של הצעירים ותכונות אישיות מרכזיות כמו מסוגלות עצמית , בקרה עצמית ונטייה לאופטימיות , וכן פעולות ממשיות להגשמת שאיפותיהם ותכניותיהם לעתיד . העניין משמעותי במיוחד כאשר באים לבחון את המעש או חוסר המעש של הצעירים הערבים כיום , כיוון שמעשיהם נגזרים ממעגל השאיפות והציפיות שלהם וצפויים להשפיע במידה ניכרת על מסלולי המעבר שלהם מלימודי התיכון לחיים הבוגרים . קבוצות שאינן זוכות לפתח במידה מספקת מיומנויות , כישורים , השתייכות לרשתות חברתיות או שליטה בשפה הדומיננטית במדינה עלולות להתקשות להשתלב בשוק העבודה ( זעירא , בנבנישתי ורפאלי , . ( 2012 חוסר ההשתלבות ניכר ביתר שאת במצבים שבהם הזדמנויות התעסוקה ברמה המקומית מוגבלות מלכתחילה , מה שמגביר את הנטייה לחוסר מעש ( Neumark , 2002 ; Staff and Mortimer , 2008 ) והשיקול האחר — חוק חינוך חובה מחייב בני נוער עד גיל 18 לשהות במסגרות חינוכיות , ועל כן נמנענו מהכללת בני 18 ומטה באוכלוסיית המחקר . גיל 23 נקבע כגיל העליון של קבוצת המחקר , כהמשך למחקרים אחרים שהתמקדו באוכלוסייה היהודית לחוסר מעש עלולות להיות השלכות פסיכולוגיות וחברתיות רבות בשורה של תחומים . גרג וטומיני ( Gregg and Tominey , 2005 ) עוסקים בהשלכות אלו בכמה רמות : ברמה האישית מצב של חוסר מעש עלול להביא לידי תחושה של חוסר מסוגלות עצמית , לגרום פגיעה במיומנויות חברתיות , לדלדל קשרים חברתיים וליצור דכדוך ודיכאון , עוני ועבריינות ; ברמה המשפחתית חוסר מעש עלול להגביר את הנטל על משפחת המוצא ולהקשות על הקמת משפחה חדשה ; ברמה הקהילתית שיעור גבוה של חסרי מעש מגדיל את העומס על השירותים הקהילתיים ; וברמה החברתית התופעה עלולה להביא לירידה בלכידות החברתית של החברה שהצעיר שייך אליה ולהשתתפות מועטה של חסרי מעש בפעילות חברתית , פוליטית ואזרחית . מבחינת הכלכלה הלאומית חוסר מעש פוגע בתל " ג , בצמיחה , מקטין את שיעור גביית המסים ומעלה את ההוצאות על קצבאות ( . ( Carcillo et al ,. 2015 ואולם יותר מכול , ההשפעה של חוסר המעש היא בנטייתו לייצר מעגל שמזין את עצמו : ככל שתקופת חוסר המעש מתארכת , הסיכויים להשתלבות עתידית בשוק העבודה או הלימודים יורדים ( Bynner and Parsons , . ( 2002 ; Neumark , 2002 ; Lee and Wright , 2011 חוסר מעש הוא אפוא מנבא עיקרי לפגיעות עתידית . הוא מפנה את תשומת הלב לקבוצה שעלולה להיות נבדלת בצרכיה ושאנשיה צפויים להיהפך למובטלים קבועים או למצוא את עצמם בעתיד מחוץ לשוק העבודה הפעיל ( . ( Furlong , 2006

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר