מבוא

עמוד:7

התעסוקתי ) נמוך בממוצע מההחזר שמקבלים בעלי השכלת היתר בקבוצה ההגמונית . נמצא גם כי בחלק מקבוצות המיעוט הקנס על השכלת חסר גבוה יותר בממוצע מהקנס הנצפה בקרב בעלי השכלת חסר בקבוצה ההגמונית ( . ( Lindley , 2009 ואולם אף שהקשר בין מצבי האי – הלימה לשכר נחקר רבות , מעטים בחנו אם מצבים אלו הם חלק בלתי נפרד מן המנגנון המשפיע על האי – שוויון בין קבוצות המוצא , ומעטים עוד יותר בחנו היבט זה בישראל . לפיכך במחקר זה נבקש לקשור בין מצבי האי – הלימה האלה לבעיית האי – שוויון בהכנסות בכלל ולפערי השכר הניכרים בין ערביי ישראל לקבוצות המוצא היהודיות בפרט ( . ( Haberfeld and Cohen , 2007 מטרת המחקר היא אפוא להראות כי בצד המנגנונים היוצרים את האי – שוויון בהכנסות בין ערבים ישראלים לשאר האוכלוסייה שנבחנו בעבר — כגון פערי השכלה ופערים בהחזר על השכלה ( בר – חיים , יעיש ושביט , Cheung and Heath , 2007 ; Khattab and ; 2008 , ( Miaari , 2013 שיעורי אבטלה והשתתפות בשוק העבודה ( קמחי , ( 2012 והשפעה של כלכלת המובלעת הערבית ( — ( Khattab , 2002 יש חשיבות גם לאי – הלימה בין השכלה לבין תעסוקה . במילים אחרות , נבקש להראות שייתכן שחלק מפערי השכר הנצפים בין קבוצות האוכלוסייה בישראל מוסברים על ידי השכיחות השונה של מצבי האי – הלימה בקרב הקבוצות השונות וההחזר הכספי השונה בממוצע שמקבלות הקבוצות על מצבי האי – הלימה הללו . מדידה דקדקנית של שיעורי האי – הלימה בין השכלה לתעסוקה וקישור בינם לבין קבוצות המוצא מחד גיסא ושיעורי השכר מאידך גיסא חיונית לדעתנו כדי להעמיק את ההבנה בכל הקשור לגורמים לאי – שוויון בין הקבוצות והאמצעים למגרו וכדי לאפשר לנו כחברה להבין היכן ראוי למקד את המשאבים בניסיון לפתור בעיה זו . אם נמצא שאוכלוסיות מסוימות סובלות מהשכלת יתר או מקנס כספי חמור יותר על מצב אי – הלימה מסוים , נוכל להציע מדיניות ממוקדת שתקטין את האי – שוויון בין קבוצות בישראל בכלל . 1 להתייחסויות נוספת להשכלת יתר בהקשר הישראלי ראו רומנוב , טור – סיני ואיזמן , ; 2008 ובנוגע לעלייה הרוסית בישראל . Stier and Levanon , 2003 — 2 ראו גם להב , . 2012

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר