מבוא יעקב שביט, יהודה ריינהרץ

עמוד:14

אלא גם ילקטו ממנו פירות שרבים מהם לא יוכלו ללקוט מתוך קריאת ספרינו הקדומים , שרב המרחק ביניהם ובין רוחניותנו המודרנית " . המציבים את גולדציהר בראש האוריינטליסטים מעידים על כך שלא כל חוקרי המזרח הערבי והאסלאם במערב התבוננו במושאי מחקרם ממרומי תודעת העליונות המערב אירופית , ושירתו – במודע או שלא במודע – את האימפריאליזם הפוליטי והתרבותי המערבי בהקניית תוקף מדעי לכאורה לתודעת העליונות הזאת . מנקודת מבט כזאת משרת גולדציהר מגמה אפולוגטית : הנה חוקר המעיד על כך שאפשר להיות לא רק אוריינטליסט חסר פניות , אלא גם כזה המוקיר את דת האסלאם ואת התרבות המוסלמית . דרכו של גולדציהר בחקר הערבים והאסלאם וחדשנותו פורצת הדרך בתחומים האלה תוארו כפרק מרכזי בתולדות האוריינטליזם המרכז אירופי ( הנבדל מזה הצרפתי והאנגלי ) וגם כתוצר של לבטי הזהות היהודית ( והיהודית - הונגרית ) שלו , לבטים שאת פתרונם האמין שמצא באסלאם . האפולוגיה הזאת אינה במקומה . אם נכון לכנות את רנאן וגולדציהר אוריינטליסטים , הרי היו אוריינטליסטים מטיפוסים שונים זה מזה לא רק בגלל יחסם השונה לאסלאם , אלא גם בכל הנוגע לתחומי העניין ולשיטות המחקר 29 על גולדציהר ו " המלומדים הערבים " ראו : יהודה ( ערב וערב ) , עמ ' . 218 - 212 30 ראו : Patai , Ign á z Goldziher and His Oriental Diary 31 ראו בין היתר : -Trautmann Waller , " Histoire Culturelle , Religions et Modernite , ou Y A - T Il , ' Une M é thode Scientifique ' Goldziher ? " pp . 115 - 138 ; Mangold , Ign" á c Goldziher et Ernest Renan – Vision du Monde et Inovation Scientifique " -73 88 , in : Un Autre Orientalisme ? , Paris , 2011 , ibid , pp . 73 - 88 ; Marchand , Ignac" Goldziher et l ' orientalisme au XIXe si è cle en Europe Centrale " , ibid . pp . -89 113 ; Efron , " From Mitteleuropa to the Middle East : Orientalism through a Jewish lens " , pp . 490 - 520 ; Jung , " Islamic Studies and Religious Reform . Ign á z Goldziher – A Crossroads of Judaism , Christianity and Islam " , pp . 105 - 126 הסקירה המפורטת על התפתחותו של גולדציהר החוקר מאת לורנס קונראד דנה בהרחבה בהרצאה ובמסה בעקבותיה . לא תמיד מצאנו עצמנו מסכימים לפרשנותו . ראו : Conrad , Ignaz" Goldziher on Ernest Renan : From Orientalist Philology to Study of Islam " , 1999 , pp . 137 - 180 הדיון בהרצאה ובמסה על רנאן בעמ ' . 161 - 154 ראו גם את הסקירה במבוא של Remi Brague ל - Ignac Goldziher , Sur l ' Islam : Origines de la . Theologie musulmane , pp . 7 - 35 וכן ב - Fraisse , Ign á c Goldzihers monotheistische Wissenschaft : Zur Historisiereung des Islam

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר