פתח דבר

עמוד:ח

רב עוצמה , שלא לומר " קונברסיה " , כלומר מפנה רוחני כללי שיכולות להיות לו גם תוצאות דתיות . עולמו האינטלקטואלי עלול להתהפך עליו משום שמתברר לו פתאום שהפרספקטיבה שממנה השקיף על תולדות המחשבה או התרבות המערבית היתה פגומה . במקום להשקיף על ההגות הקדם מודרנית מתוך עמדה של עליונות ולראות בה משהו אנכרוניסטי – שלעומת ההגות המודרנית יש לו בעיקר ערך היסטורי אנטיקוורי , או תרומה להתפתחות המחשבה של ההווה – הוא מתחיל לתהות שמא יש בה משהו אמתי שעולה בערכו על אמיתות שונות שהיו נחלתו עד כה . במילים אחרות , הוא מתחיל לראות את המודרנה בעיניים ביקורתיות . בשל סגנון כתיבתו המיוחד התפתחה באקדמיה האמריקנית מחלוקת חריפה בין חסידיו של שטראוס למתנגדיו על דרך ההבנה של כתביו . חסידיו רואים בו מורה גדול שבראש ובראשונה מלמד אותנו כיצד לקרוא טקסטים עתיקים באופן מעמיק , וכיצד להתבונן בתופעות פוליטיות ותרבותיות המתרחשות לנגד עינינו באופן ביקורתי . מתנגדיו מאשימים אותו באליטיזם ; באנטי ליברליות ; בפרשנות רדיקלית מדי לטקסטים שהוא מנתח בשביל לחשוף את נקודות התורפה של הדמוקרטיה הליברלית ; בהתנגדות נחרצת לרוח המודרנית , ואפילו באהדה כמוסה לרעיונות נאציים ופשיסטיים . מחלוקת זו מעידה על הכוח המעורר הגדול הטמון בכתביו . במבוא שלהלן נמנעתי במתכוון מלהיכנס למחלוקת והשתדלתי ככל האפשר להציג את דעותיו של שטראוס באופן שנראה לי קרוב ביותר לדרך ההבנה שציפה לה מקוראיו . שטראוס חזר ותבע מן הקורא החוקר לנסות להבין את כוונתו של מחבר הטקסט כפי שהבין הוא את עצמו . הוא לא ראה את עצמו פילוסוף , אלא חוקר מלומד , ויותר משהציע פתרונות עורר שאלות . יש בו בספר זה סיכום פנורמי של הסוגיות העיקריות שהעסיקו את שטראוס כפילוסוף פוליטי יהודי , ויש להן נגיעה עמוקה לסוגיות שונות של המחשבה היהודית בישראל . מי שמעוניין להכיר את ההקשר הרחב יותר של הבעיות הנידונות כאן מוזמן לעיין בשני הספרים הקודמים של שטראוס שפורסמו בעברית : בספר " ירושלים ואתונה " , שיש בו מבוא רחב יריעה על הגותו של שטראוס ורשימה ביבליוגרפית מקיפה ; וכן בספר " הזכות הטבעית וההיסטוריה " . הערותיו של ליאו שטראוס מצויינות בספרות ; הערות העורך והמתרגם מצויינות באותיות א " ב . שלמי תודה : למתרגם יניב פרקש ; לקתדרה לפילוסופיה יהודית ע " ש וולפסון באוניברסיטת חיפה ; ליפתח אופק שהתקין את המפתח וכתב את תת הפרק ' שטראוס והאקזיסטנציאליזם ' במבוא לספר ; למוסד ביאליק ולמכון ליאו בק על הוצאת הספר לאור . א "ל

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר