אבניאל מבצלאל

עמוד:10

לסיעה המקסימליסטית היו שלושה נציגים במרכז הצה " ר ( ציונים רוויזיוניסטים ) : אחימאיר , יוסף כצנלסון ואני . ב 1932 נבחרתי כמזכיר המרכז הרוויזיוניסטי ... אחרי משפט סטבסקי ( רצח ארלוזורוב ) היה חרם נגדנו בירושלים . בשנת 1934 עברתי לחיפה ... לאחר שאיש הסי . איי . די . ( הבולשת הבריטית ) ... אמר לי : ... ואם תבוא במגע עם אנשי ה ' בריונים ' נאסור אותך . ובמעבר חד לתחום האמנות . אבניאל ישב בירושלים קרוב לעשור ועבד בעיקר בסטודיו בבצלאל ובביתו . נראה , שלא חש צורך מיוחד בעת ההיא לצאת החוצה ולצייר את הנוף הישראלי . אדרבא , כמרבית הציירים שהגיעו לארץ מאירופה , ביניהם סטמצקי , זריצקי , גליקסברג , תג ' ר , הולצמן , לבנון ורבים אחרים , גם אבניאל התקשה להתמודד עם אור השמש הישראלי המסנוור , כפי שמספר נכדו , יואב סלומון . בשנת 1932 סיים בהצלחה את לימודי המשפטים והחל לעבוד כעורך דין בירושלים . ב – 1934 עבר עם אשתו ושני ילדיו , בצלאל ושרה , לחיפה , וב – 1950 פתח משרד עצמאי , " אבניאל , סלומון ושות '" ( הפועל בחיפה עד היום ) , שאותו הקים בשיתוף עם יואל סלומון , בעלה של בתו , שרה , נינו של יואל משה סלומון . נופי הארץ רק בראשית שנות ה – 30 של המאה ה – 20 החל אבניאל לצייר לאור יום באוויר הפתוח . בצאתו לצייר בנוף נהג לחבוש כובע קש רחב שוליים להגנה מפני השמש הקופחת . הוא היה מוצא פינה של צל , ובה התמקם כדי לצייר סקיצות בצבעי מים , שאותן השלים לאחר מכן בסטודיו . כל אימת שיצא את הבית בחיפה לביקור חברים קרובים , ביניהם אב "א אחימאיר ברמת גן או בנציון נתניהו בירושלים , נשא עמו מזוודת עץ קטנה , ובה צבעים , מכחולים ופאלטה . באקוורלים של אבניאל מתגלה יכולתו לתאר מתווים שונים מנקודת תצפית אחת , ציורים שנעשו כווריאציות על אותו נושא , כפי שמלחין מחבר במחברתו תווים ליצירה . אבניאל סגד ליפי הטבע וצייר את עצי הזית , עמ ‘ 17 האלון והאקליפטוס פעמים רבות במקצבים ובגוונים שונים . עבודותיו אופטימיות , ולרוב מבטאות שלווה , במיוחד בבחירת הגוונים הבהירים , המצוירים בהרמוניה המשלבת דמיון ומציאות . יופי זה ניכר , למשל , בציור עצי אקליפטוס משנות ה – , 60 עמ ‘ 15 שכל יפי הארץ כמו משתקף מתוכו בתום . האקוורלים של נופי הארץ , שצייר אבניאל משנות ה – 40 עד שנות ה – , 70 נטו עם השנים , כפי שקרה אצל מרבית הציירים יוצאי אירופה , לסגנון המופשט הלירי , שלימים הפך להיות שם נרדף לציור ישראלי . במקרה של אבניאל , מעניין לעקוב אחר ניסיונותיו להתקרב לציור המופשט .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר