שער שני גבול

עמוד:14

לתקפותו בכל זמן . משטר הנעילה משרת עכשיו מבנה של כוח , המוצא לו צידוקים באידיאל מטפיזי של קהילה מקומית בעלת ייעוד היסטורי בגרסה אחת , ובדאגה לתועלתה החומרית של הקהילה המקומית בגרסה אחרת . בהתאם , רווחת ההסתכלות על שאלות של הגירה דרך עדשותיו של הכוח , המאירות את ההגירה כבעיה שעל הריבונות לנהל : למנוע , לנטר או להכיל . הגירה בקושי נחשבת מנקודת ראותו של מהגר יחיד הרואה בה פתרון אפשרי לבעיות באמצעות שינוי של מקום . כפירתו של המהגר הבלתי חוקי בזיהויו עם מקום מסוים אחד מערטלת אותו מהגנת החוק , שכן שהותו במקום שאליו הגיע נחשבת כבלתי חוקית , והרי כבר נפרד מחוק המקום שעזב . הצידוק לשחרור המקום יסודו באידיאל היוצא מהכרה בנס . האפשרות הטכנית הפשוטה לנוע בין ארצות בעולם מסמנת פוטנציאל לסולידריות רחבה יותר מזו שניתנה קודם : סולידריות של חיים אנושיים בלב אין הנאחזים בעולם הזה , על מקומותיו השונים , כבקרש הצלה . על מישור אתי של הצלת חיים מכריעה הזהות לבחור מקום בעולם את הצידוקים למשטר הנעילה . התרתו של חופש להגר עכשיו מחייבת שינוי בסדר פוליטי ותיק המזהה בקשיחות אדם עם מקום מסוים . על מנת לברר כיצד הזיהוי של אדם עם מקום מונע חופש להגר , נבקש לברר תחילה את אופן התכוננותה של הזהות כשלעצמה — את הופעתה האינטואיטיבית בתודעה , הבנייתה ההיסטורית כידע מושגי , יכולתה לבסס קהילה ותפקידה בשירות מערכי הכוח — ובכך להעמיד מסגרת רעיונית שתסייע בהמשך להיווכח בתפקידן של זהויות מסוימות בכינון משטר הנעילה , להעמיד עליו ביקורת ולהצביע על כיוון לשינויו .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר