|
עמוד:9
שמע והכיר את החאן . רושמי הרשומות , ובהם אבן ח ' לדון עצמו , העידו כי טימור ערך פגישות אחדות עם אבן ח ' לדון וניסה לשאוב ממנו מידע על העולם האיסלמי של צפון אפריקה ממנו בא . פגישתם האחרונה הייתה בפברואר . 1401 הסקירה שכתב אבן ח ' לדון תורגמה למונגולית . לאחר מכן אפשר טימור לאבן ח ' לדון לחזור לקהיר לפני שהחריב את דמשק . את כיפת הבצל של המאוזוליאום של דמשק , שאותה כבש לפני בגדד , ציווה להעתיק לסמרקנד . הבצל הממלוכי . מאתיים שנה לאחר מכן נדד הרעיון , מועתק על ידי שאה ג 'האן המוגולי , לכיפת הטאג ' מהאל באגרה ועל ידי אדריכליו של איוואן האיום , שהחלו רחוק מהסלג ' וקים וטימור כשבנו את כנסיית ואסילי הקדוש המבורך בקרמלין במאה ה . 16 המסע לא הסתיים שם . כיפות הבצל שנולדו אצל הסלג ' וקים השלימו את מסען על הדרכים האסיאתיות כשבנו הרוסים את כנסיית מרים המגדלית במדרון המערבי של הר הזיתים בירושלים . טימור החריב את בגדד באכזריות נוראה : הוא הקים מאה ועשרים מגדלים מתשעים אלף גולגולות והותיר רק מסגדים , בתי ספר ובתי חולים . גם בתוך הילולת הביזה , ההרג , האונס והרצח , לא שכח את תאוותו לחוכמה . הוא כינס את משוררי , אמני ומלומדי העיר , נתן להם סוסים וציווה עליהם לרכב לערים אחרות , תוך שהוא משמר את חרוזי השירה , הדת והמדעים . האמנות כבת העוצמה . טימור צמח מתוך העולם הגדול של התרבות הפרסית המרכז אסיאנית . הדת הייתה חשובה , אבל האומנות והמדעים לא פחות . קשה לומר על אל בגדדי והאחרים שמנהלים איתו את המדינה האיסלמית , שיש להם יחס כלשהו לאומנות או לחוכמה . ההיסטוריון הבריטי ארנולד טויינבי אמר פעם שאסיה היא מעין מרחב שמתוכו מגיעות סופות הפולשות ומשתלטות על התרבויות . גנרטור התוהו ובוהו הוא שייצר את דאעש . ומי ששחרר את הרעיון וליבן אותו היו האמריקנים שכבשו את עירק ופוררו אותה . כל זה אולי לא היה קורה לולא התפוררה סוריה תחת מלחמת האזרחים שנולדה מתוך אידיאל ושקעה לביצה אכזרית של דם בתזמון
|
|