מבוא

עמוד:11

של המרכיבים החברתיים והתרבותיים שהביאו עמם המהגרים ליחידה הומוגנית אחת , שתאחד בין מהגרים לדורותיהם , ותכוון לתרבות דומיננטית אחת ( . ( Gordon , 1964 החוקרים בישראל שאימצו את מגמת ה - , melting pot בחנו תהליכים של השתלבות וקליטה חברתית בישראל לפי מידת התייחסותם ואופן היענותם של ה " עולים " למשימה של " מיזוג גלויות " . הם שמו דגש בבחינת דרכים להמעטתם של מרכיבים חברתיים ותרבותיים , ובעיקר אלה שהביאו עמם יוצאי ארצות המזרח ועמדו לרועץ בדרך ל " התמערבות " . לצד גישה זו אמנם התקיימה גם גישה שצידדה ב " מיזוג גלויות " מתוך הכרה בקיומם של מרכיבים מבניים ותרבותיים ייחודיים של העולים . בין אלה שנתנו את הדעת לייחודיות המבנית והתרבותית שהביאו עמם המהגרים - העולים מארצות מוצאם היו האנתרופולוגים . מתודות המחקר שלהם קירבו אותם למהגרים - עולים ולאורחות חייהם ופתחו צוהר להיכרות עם מרכיבים חברתיים ותרבותיים של הבאים . במחקרים האלה החל להישמע לעתים גם קולן של הנשים . אבל מחקרים אלה לא הובילו לאופני קליטה מעשיים שונים . הגישה הדומיננטית כיוונה לאיחוד ולמיזוג והמעיטה במבדיל ובמפריד . רוב המחקרים התייחסו לקליטה במדדים כמותיים : גובה הכנסה ( ברקאי , , ( 1990 רמת השכלה ( סיקרון , ; 1957 למ " ס , 1986 – 1949 ) והשתתפות פוליטית ( גוטמן , . ( 1957 מדדים שברובם התאימו לגברים . ההתייחסות לנשים היתה מועטה ביותר , ובוודאי שלא ייצגה את מכלול הנשים . בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים , עידן שבו התברכה ישראל במחקרי הגירה וקליטה רבים ומגוונים , פרי דיסציפלינות מחקריות שונות , סיפור הגירתן וקליטתן של נשים כמעט לא סופר . השינוי החל , כאמור , בשנות השבעים והתעצם בשנות השמונים , כשחוקרים בישראל הצטרפו למגמות המחקר שהתפתחו בהשפעת התנועה הפמיניסטית והבחינה המגדרית של המערכת החברתית . אלה הביאו לשינוי הדגשים נושאיים והרחבה של דרכי מחקר . הוסיפו ותרמו לכך גם התפתחותם של דפוסי הגירה שונים ומגוונים ודפוסי קליטה שאומצו במקומות קליטתם של המהגרים . מהגרים לא נצטוו עוד להשיל מעליהם מאפיינים מבניים ותרבותיים ודפוסי מסורת שהביאו עמם ממקום מוצאם , וצווי האינטגרציה הוחלפו בהרשאה ל " פלורליזם " ( pluralism ) מבני ותרבותי , כל עוד אין הוא עומד בסתירה למערכות הערכים והמבנים הפוליטיים של החברה הקולטת ( , Handlin . ( 1957 ; Glazer & Moynihan , 1964 ; Foner , Rumbaut & Gold , 2000 גם ישראל מצרפת בשלב זה למגמת " מיזוג הגלויות " הכרה בריבוי מבני ותרבותי . ריבוי זה נותן הרשאה למהגרים - עולים לשמר ולפתח מסורות ואורחות חיים שהביאו עמם ממקומות מוצאם . גישה זו פתחה פתח גם לנשים להציג נכסים מבניים ותרבותיים שבתחומי פעילותן . 7 בן דוד , ; 1952 פרנקנשטיין ואחרים , Frankenstein , 1953 ; 1952 8 דשן ושוקד , ; 1957 וייל , ; 1957 קציר , ; 1984 וילנר , 1957 א ; וילנר , 1957 ב . 9 אייזנשטדט , Shuval , 1963 ; Eisenstadt , 1950 ; 1954 10 ראו לעיל , עמ ' . 2

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר