מבוא: תחיית העיירה?

עמוד:11

מבוא : תחיית העיירה ? * ספר זה מבקש לבחון היבט " מודחק " ואף מושתק למדי באמנות הישראלית לדורותיה : יחסה של זו אל העיירה הגלותית מבחינת מקום , טיפוסים , אורחות חיים וחפצי פולחן . הציונות כוננה את עצמה על שלילת " היהודי הישן " והולדתו של " יהודי חדש" ( לימים " עברי " או " ישראלי " כשוללי גלות ) , ולפיכך העדיפה להתרכז באמנותה בתיאור נופי הארץ , באור המקומי , בייצוגם של חלוצים , " צברים " , טיפוסים מקומיים , עולים וכיו " ב . במאמרו המפורסם של יוסף חיים ברנר מ , 1914 " הערכת עצמנו בשלושת הכרכים " ( שראה אור לרגל הוצאת כל כתבי מנדלי מוכר ספרים ) , שחזר הסופר את דמות היהודי בכתבי מנדלי ודיבר על " האופי החולה " של העם ועל " השנאה האוניברסלית והמובנת של יצור מוזר שכזה , היהודי " . תפקידה של הספרות העברית , הנחה ברנר , להכיר בנחיתות האופי היהודי ולקדם אופי חדש הצומח בסביבה חדשה . התרבות הארצישראלית והישראלית אמרה " הן " לתעודה זו , שכמו זכתה לאישור היסטורי בעצם היעלמותה ( השמדתה ) של העיירה היהודית בשואה . המעבר משואה לתקומה בישראל אמר מפנה ממוות לתחייה , והמוות היה , בין השאר , מותה של העיירה היהודית ומותם של דימויי הגלות . אורי של " הוא הלך * פרק מבוא זה ממזג כמה מאמרים שראו אור בקטלוג " כן תעשה לך " , תל אביב : זמן לאמנות , ; 2003 ובקטלוג " אין עם חדש " , תל אביב : זמן לאמנות , . 2004 1 שרה חינסקי , " עיניים עצומות לרווחה : על תסמונת לבקנות הנרכשת בשדה האמנות הישראלית " , תאוריה וביקורת , 20 ( אביב , ( 2002 עמ ' . 86 - 57 2 מושג " העיירה " , ואפילו המושג " שטעטל " , שארבה לנקוט אותו בספר כולו , אינו מוגבל למזרח אירופה . הוא חל על התרבות היהודית הגלותית , על סך גילוייה הדתיים , בכל מקום על פני כדור הארץ שחיו בו יהודים בגלות קודם שקמה מדינת ישראל . מן הבחינה הזאת גם סרטו של יוסף ז 'וזף דדון , " ציון " ( , 2007 מוזיאון פתח תקווה ) , העוסק בהיבטי גלות , חורבן ושכינה , רלוונטי לטענת " השיבה אל השטעטל " . הידרשותי החוזרת ליצירתו של ז ' אק ז ' אנו מחברת את ה " שטעטל " גם למשקעים אמוניים צפון אפריקאים יהודיים .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר