פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר תנועת ' מדע היהדות ' , שראשיתה בגרמניה בעשור השני של המאה הי " ט , הציבה לפני האורתודוקסיה היהודית אתגרים לא פשוטים במתודת הלימוד החדשה שאימצה כלפי מקורות היהדות וכן במסקנותיה המחקריות , שערערו על ערכי מסורת בשם מקור סמכות אוניברסלי ונגיש לכול . עניינו של הספר בניסיונותיהם של מלומדים אורתודוקסים בסוף המאה הי " ט ובמחצית הראשונה של המאה העשרים ליצור אלטרנטיבה אורתודוקסית ל ' מדע היהדות ' , או במילים אחרות - ליצור ' מדע היהדות ' אורתודוקסי . הקשר בין האורתודוקסיה למחקר הביקורתי של היהדות הוא סבוך ומורכב , ומפעם לפעם עולים אל פני השטח חילוקי דעות מהותיים וויכוחים נוקבים הקשורים לסוגיה זו . בעשור האחרון , עקב דרישת המל " ג ליתר אקדמיזציה של המכללות להוראה , התנהלו פולמוסים ערים , בעיקר בחוגי האורתודוקסיה הלאומית ( הציונות הדתית ) בנושא הדרכים הראויות ללימוד התנ " ך ( האם גיבורי המקרא נתונים לביקורת ?) וללימוד התלמוד ( האם אפשר לנתח את הטקסט התלמודי לפי רבדים כרונולוגיים שונים ?) . מחקר זה עשוי גם להבהיר את השורשים ההיסטוריים והרעיוניים של האסכולות השונות שקיימות היום סביב הסוגיות האלה . ראשיתו של מחקר זה בעבודת הדוקטור שכתבתי בין השנים –2007 2003 בנושא ' אלטרנטיבות אורתודוקסיות ל " מדע היהדות " - האורתודוקסיה ומחקר מדעי היהדות , ' 1938 – 1873 במחלקה לתולדות ישראל של אוניברסיטת בראילן בהדרכתו של מורי פרופ ' שמואל פיינר . השיג והשיח עם פרופ ' פיינר וכן הפרספקטיבה הרחבה של גישתו לחקר ההיסטוריה תרמו רבות לגיבושו של המחקר . לאחר השלמת העבודה קיבלתי מלגת פוסט - דוקטורט ממכון לאו בק בירושלים , והיא סייעה לי בעיבוד עבודת הדוקטור לספר ובהרחבת היריעה . ברצוני להודות לשלמה מאיר , המנהל הקודם של מכון לאו בק , לד " ר אניה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר