ממישור החוף ליהודה ההתקפה הבריטית הראשונה על ירושלים (מערכת נבי סמואל) והתקפת הנגד התורכית

עמוד:12

שהתקיימה בגירליס בהשתתפות אלנבי ומפקדי הקורפוסים , הוחלט לררתר על התקפת הדיביזיה האוסטרלית הרכובה על אמעוס ולטרון ולהטיל על דיביזיה 75 6 לתקוף למחרת , ב 19 בנובמבר . לנוכח קשיי השטח לתנועת פרשים . ובעיקר כדי להקל על קשיי האספקה , הוחלט שהדיביזיה האוסטרלית תיסוג לאחור אל קרבה ראש מסילת הברזל , עם ההתקדמות מגבעות השפלה להר , גם קשיי השטח גברו ; ויוול ציין בספרו ' מסעי המלחמה בארץ ישראל ' : ' / .. צלעות ההרים הנן תלולות וטרשיות , תכופות תזדקפנה במאונך , והגיאיות ביניהן זרועות גושי סלע גדולים .. - " . המלטון מתאר בספרו ' היומנרי של הסיטי של לונדון ' : ... מילים לא יוכלו לתאר בצורה ראויה את ערימת הסיגים העצומה ( Vastslag - heap ) בה הוטל על הדיביזיה לפעול ב ו 1 הימים הבאים . עמוד השדרה של הרכס נמצא ממערב לכביש ירושלים - שכם , שממנו יוצאות שלוחות הרריות מערבה ומזרחה כמעין צלעות , בצורה לא סדורה . הצלעות מתפצלות בתורן , כך שכל האזור מביך מארד 1 גאיות וערו-צים רצו לכל הכיוונים , הצטלבו , הסתעפו או הסתיימו לל <* , xym גבעה נערמה על גבי גבעה , שלוחה על גבי שלוחה , מדרונות רבים התרוממו בשיפוע של אחר לשלוש כאשר ראש הגבעה דמוי הכיפה והשטוח מתנשא כאלף רגל מעל הווארי שלמרגלותיו .,, בהבל ארץ מעין זה , נודעת השיבות מכרעת לטיב המפות . המפה שהייתה בידי 7 צבא אלנבי היא זר של , PEF H מפת סקר ארץ ישראל המערבית , פרויקט הדגל של הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל , שהוכנה בשנים * 1678 - 7671 בגרסה הצבאית נוספה לה רשת שהקלה על התמצאות במיקום , ועל תנועת כוחות והכוונתם . כל עוד התנהל צבא אלנבי בדרום הארץ ובמישור החוף , נתנה המפה מענה סביר . עם זאת , הכוח נתקל ב ' הפתעות ' רבות שנבעו מטעויות ומהעובדה שהמפה סבלה מהעדר עדכון מקץ 40 שנח . דוגמה בולטת הייתה המושבות היהודיות שטרם הופיעו במפות הבריטיות , באזור הרי יהודה , הסתבר כי המפות סובלות מכלליות ואי דיוקים שיצרו קושי ובלבול . כך בגבעה המסומנת במפת PEF H כגבעה 1750 רגל ( 527 מי ) , הספרה 5 אינה ברורה וביתן לקרוא אותה כ 5 ואכן , גבעה זו מופיעה בספרות המלחמה כגבעה . 1750 אין גבעה כזאת בשטח ומספר כוחות - הלכו לאיבוד ' תוך ניסיון לאתרה נראה מפות מצורפות ) , העדר הדרכים הראויות היווה את הקושי הגדול מכולם , בנושא זה נפלו הכוחות הבריטיים קורבן למשגה כפול , הן באופן ההתייחסות למפות והן בהסתמכות על עדויות התושבים המקומיים באשר לטיב הדרכים . המשגה הראשון היה ההסתמכות על מפות , - H בהן מופיע לדוגמה מעלה בית חוררן תחת הכיתוב OMANR ROAD ( דרך רומית ) , איש לא שיער כי המונח ידרך רומית או דרך עתיקה הם מונחים ארכאולוגים המתייחסים לנתיבים צרים והרוסים שנסללו אי אז בידי לגיונות רומאים , שהפכו במשך הזמן לשבילי עיזים המתאימים למעבר חמורים ופרדות . היטיב לתאר זאת וייוול ; " דרכים אלו סומנו במפה ככבישים רומאיים , אלא שעתה התגלו במשעולי עיזים , שכלי רכב ואפילו גמלים לא יעברו בהם בלי שיפורים מוקדמים " . קולונל מוריסון , מהדיביזיה ה , 52 ~ שכתב את ספר הבטליון החמישי של יחיל

הוצאת ספרים אריאל

העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בא"י


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר