הקדמה

עמוד:12

לשוליותם של המאבקים [ ... ] היא חוסר יכולתם של המדינה ושל רוב הציבור היהודי להתמודד עם הבעיה המרכזית [ ... ] הפרדת הלאומיות מהדת והמאפיינים המקבעים של זהות יהודית בישראל ( . ( Kimmerling , 2004 : 256 החילוניות הישראלית אכן סובלת מחולשה מתמדת הנגזרת מסתירות פנימיות ומפעולת כוחות מנוגדים המערערים על השקפת עולמה , והמגמות הפוליטיות והדמוגרפיות אינן מסמנות שינוי . ואולם , המבט המפוכח והמאוכזב לעתים על החילוניות מחמיץ אולי תהליכים אחרים . תהליכים אלה , המתוארים כחילון , אינם בהכרח צפויים להפוך את ישראל לליברלית , אבל הם מחלישים , גם אם באופן חלקי , את מעמדה של הדת בחיים הציבוריים . למרות מעמדה החזק של הדת במרחב הציבורי וחולשתה הפוליטית של החילוניות , חילונו של המרחב הציבורי בישראל בשני העשורים האחרונים ניכר לעין בחיי היומיום : מרכזי הקניות הפתוחים בשבת , חנויות ומסעדות המוכרות בשר לא כשר ואפילו מצעדי הגאווה הססגוניים מצביעים על שינויים משמעותיים בדפוסי החיים בישראל . הבנת תהליכי החילון המתחוללים בישראל בעשורים האחרונים , על הכוחות המניעים אותם ועל מגבלותיהם , מצריכה לחלץ תחילה את הדיון בחילון מההקשרים האידיאולוגיים והפוליטיים שבהם הוא נטוע ולמקם אותו בתהליכים הכלכליים , הדמוגרפיים והתרבותיים המתרחשים בחיי היומיום . בתהליכים האלה נבחן מעמדה של הסמכות הדתית אל מול העדפות ובחירות אישיות בחברת צריכה , ושאלות של זהות והזדהות דתית או חילונית מקבלות משמעויות חדשות . ספר זה מבקש להציע מבט שונה על תהליכי החילון ולחרוג מהשיח האידיאולוגי והמעשה הפוליטי המוכר . השיח האידיאולוגי ממצב את החילון כתהליך הכולל בתוכו מודעות וזהות , ובו היהודי החילוני מבקש הכרה בזהותו הכפולה : היהודית והחילונית ( יובל , . ( 2007 ואולם , מאבק אידיאולוגי זה הוא רק חלק מתהליך החילון המתרחש גם כתוצאה מהתפתחויות הקשורות במה שיכונה כאן " פרקטיקות של חיי היומיום " , אותן בחירות אישיות , לעתים נטולות אידיאולוגיה , המעצבות את המרחב הציבורי . הפוליטיקה , בראייה זו , מצויה גם בזירות שאינן נחשבות בדרך כלל פוליטיות , ובמעשה היומיומי שאינו

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר