הקדמה דוד חן, דיקן בית הספר לחינוך

עמוד:8

נקודת מבט זו מציעה מסגרת שונה לסוגיית הזהות מזו של המדיניות הרשמית של מערכת החינוך . הדיון הוא בבחינת מסגרת ראשונית , ואין ספק כי בעתיד צריך יהיה להרחיבו ולהעמיקו : מן הרמה המערכתית של יהודים וערבים לרב תרבותיות של תת המערכות ברזולוציה גבוהה יותר , זו המבחינה בתוך הקהילה הפלסטינית בין מוסלמים , דרוזים , נוצרים , צ ' רקסים ובדואים וכן בניואנסים דתיים עדתיים החוצים את העולם הערבי , כמו השונות בין סונים לשיעים . בתוך הקהילה היהודית צריך להבחין בין חילונים לדתיים , בין אשכנזים למזרחיים ובין דתיים אורתודוקסים וחרדים לחצרותיהם . תת המערכות התרבותיות בתוך הקהילות נושאות עמן , ללא ספק , את ההבטחה למורכבות גדולה בהרבה מזו הנראית לעין בדיון על הקטבים המערכתיים שבין יהודים לערבים . אנו מקווים כי ספר זה יאפשר לשתי הקהילות להביט באומץ לב אל תוכן ולהתיר לפחות חלק מן המורכבות הגדולה של ההוויה הנפרדת והמשותפת , בתקווה שההבנה תוביל גם לפתרונות נכונים יותר של השונות בתוך החיים המשותפים . נראה כי ספר חשוב זה מבקש גם המשך , כי הסיפור האמתי אינו מתחיל ואינו נגמר בתוככי החברה הישראלית ובמסגרת החינוך הערבי . המשורר נתן יונתן כתב באחד משיריו : " העולם עגול ופתוח " . נראה שכיום אי אפשר לעסוק בשאלות המורכבות של היחסים בין הפרט , החברה והתרבות במנותק מן ההתרחשויות ב " כפר הגלובלי " - המטפורה המתגשמת של מרשל מקלוהן . גם להתרחשויות האחרונות במזרח התיכון , שזכו לכינוי " האביב הערבי " , יש השפעה מרחיקת לכת על הנעשה בחברה הישראלית . לא פחות חשוב הוא המפגש של החברה הערבית המסורתית עם המודרנה המערבית , המיוצגת על ידי החברה היהודית החילונית . בעוד נקודת המבט של סמואל הנטינגטון מנבאת ההתנגשות בין הציביליזציות , מתרחש במקביל תהליך הפוך של טרנספורמציה , דפוזיה והטמעה בין תרבויות . תהליך זה מאופיין בשינוי והבניה יצירתית ואינו בהכרח מפץ , כפי שחוזה התאוריה של הנטינגטון . כל אלו ועוד יוכלו להעשיר את השיח המקומי שספר זה יוצק את יסודותיו ולתרום לא רק להבנה אלא גם לאיכות חיים נכונה , טובה וצודקת יותר של אזרחי החברה הישראלית .

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר