פתח דבר: הוראת שפות בישראל סמדר דוניצה-שמידט ועפרה ענבר-לוריא

עמוד:5

פתח דבר : הוראת שפות בישראל סמדר דוניצה - שמידט ועפרה ענבר -לוריא החברה במדינת ישראל , שהיא מדינה רב - לשונית ורב - תרבותית ומדינה קולטת הגירה , מתמודדת עם סוגיות לשוניות מורכבות , הבאות לידי ביטוי בין השאר במערכת החינוך . השפה העברית עברה תהליך החייאה מרשים והפכה לשפה השלטת במדינה , ורכישתה על ידי דוברי שפות אחרות מלווה בדילמות בדבר דרכי הלמידה ושימור השפות והתרבויות של ארצות המוצא של המהגרים לומדי העברית . העובדה שלמדינה שתי שפות רשמיות – עברית וערבית – מזמנת לפתחנו דיון ועיסוק בהיבטים פוליטיים והיסטוריים של שפה חברה ותרבות . ולבסוף , השאיפה להכין את התלמידים במערכת החינוך לעולם גלובלי דובר אנגלית , אך בה בעת רב - לשוני , מציבה אתגרים לא פשוטים . סוגיות אלו ואחרות מצאו להן ביטוי בספר זה , שמטרתו להציג מחקרים שונים הנוגעים להן , להבליט את מורכבותן ולהגביר את המודעות אליהן ולאינטראקציה ביניהן . הספר מיועד לאוכלוסיית החוקרים והסטודנטים העוסקים בחקר ובהוראה של שפות בישראל , ולקהל הרחב המוצא עניין בסוגיות המרתקות המשקפות את המרקם הייחודי של החברה הישראלית . חמשת שערי הספר , למעט השער הפותח , מתמקדים כל אחד בשפה אחת בהיבטים שונים שלה – הוראת העברית ורכישתה כשפה שנייה , הוראת הערבית , הוראת האנגלית והוראת שפות נוספות : רוסית , אמהרית , ספרדית , צרפתית , יידיש וסינית . את רוב המאמרים המכונסים בספר , 23 במספר , כתבו חוקרים ישראלים . בשל היקפו הרחב פוצל הספר לשני חלקים : חלק א וחלק ב . בחלק א כלולים השערים 9 ) 2 - 1 מאמרים ); בחלק ב כלולים השערים 14 ) 5 - 3 מאמרים ) . השער הראשון מציב מסגרת רחבה לבחינת סוגיות לשוניות . ארבעת המאמרים הכלולים בו הם תאורטיים , שלא ככל היתר , שהם אמפיריים . הכותבים קושרים במאמריהם מגוון מונחים והיבטים לשוניים , כגון שפות שניות , שפות זרות , רכישת שפה , לימוד שפה , שימור שפה , שפות מורשת ושפות מהגרים , ועוד עם היבטים סוציולוגיים , פסיכולוגיים או פדגוגיים נרחבים . במאמר הראשון , " שפה וחברה " , עוסק ברנרד ספולסקי בשפות נכחדות ובוחן את הקשר שבין שפה לחברה . המאמר סוקר את מדיניות הלשון וניהול הלשון בהקשר החברתי , ותוך כדי כך מספק לנו מסגרת מועילה לניתוח טיבה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר