מבוא

עמוד:11

דהיינו במסירה של התלמיד את הנלמד בשפתו , בפירוש הטקסט שהוא קורא ובניסיון להראות לאן הוא מוביל . הוראת מדעים בגישה מפעילה מספקת מגוון של התנסויות מוחשיות התורמות להתמודדות עם קשיים מילוליים ולא-מילוליים , ויש לה תרומה גם לתחומי הקריאה , הכתיבה ומיומנויות החשבון . כל זאת בד בבד עם בניית תהליכי הוראה המותאמים לתלמידים המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז ועם קשיים בהתארגנות מרחבית ובניהול זמן . לימוד התנסותי של מדעי הטבע תומך בפיתוח מיומנויות התשתית , שהן המיומנויות הבסיסיות של תפיסות החושים , טכנו - מוטוריקה , תיאום בין - חושי , תיאום תחושתי -מוטורי והתמצאות , כל זאת על פי הרעיונות של גאניה ומחקרי פיאז׳ה ( ראו בר , 1986 ב ; משרד החינוך והתרבות , . ( 2015 מיומנויות תשתית אלה , כדוגמת השוואה , מיון , דירוג והכלת מחלקות ( מיון ביולוגי ) , הן תנאי הכרחי להפעלת מיומנויות קוגניטיביות של כל התלמידים , ובעיקר של תלמידים המתמודדים עם ליקויי למידה . כל שעל המורה לעשות הוא להיות מודע למיומנויות הנדרשות בכל פעילות שבחומרי הלמידה , לשים לב כיצד התלמידים מפעילים אותן ולתמוך במתקשים . הוראה מפעילה של מדעי הטבע , שנציג בספר זה , באה לידי ביטוי בתפיסה מודעת של מטרת הלמידה של תלמידים עם ליקויי למידה . באמצעות תיווך של המורים , תלמידים אלה מפתחים מודעות למטרות הלימוד ולתהליכי הלימוד שלהם . הם לומדים את התכנים כמו כל תלמידי הכיתה , ולא רק תכנים ייחודיים שמטרתם היא רק התמודדות עם הקשיים העומדים בפניהם תדיר . לפיכך , באמצעות לימוד בגישת ההוראה המפעילה , תלמידים לקויי למידה גם משפרים , במודע ושלא במודע , את יכולותיהם להתמודד עם הקשיים הרבים העומדים בפניהם ומחזקים את הדימוי העצמי ואת הביטחון העצמי שלהם , בלמדם את תכנית הלימודים הרגילה המזמנת גם להם אפשרות להצלחה בתחום הנחשב קשה ומורכב ( יפרח , . ( 2008 הוראת המדעים המפעילה תואמת את החזון הדמוקרטי של הענקת השכלה מדעית - טכנולוגית לכלל אוכלוסיית התלמידים במסגרת לימודי החובה בכל המגזרים . חזון זה מתבסס על ההכרה כי ״מדע וטכנולוגיה הם חלק מההשכלה הכללית הדרושה היום , ותידרש עוד יותר בעתיד , לכל אדם המסוגל לתרום לחברה״ ( הוועדה העליונה , , 1992 עמ׳ ; 9 משרד החינוך והתרבות , . ( 2015 העובדה שהגישה שהצענו עושה שימוש במטלות אמתיות ומשתנות מתוך תחום הדעת הרחב של מדעי הטבע , מבטיחה גם את היכולת לאמן את התלמידים , ללמד ולקדם אותם בהצלחה עד גיל מבוגר , שכן האימון אינו שגרתי ואינו מנותק

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר