מבוא

עמוד:13

כדי למנוע פגישה סודית בין הנרי מורגנטאו , שליח יהודי אמריקני שייצג את וודרו וילסון , ובין נציגי האימפריה העות ' מאנית , פגישה שנועדה לבחון אפשרות של חתימה על הסכם שלום נפרד בין כוחות הברית ובין האימפריה העות 'מאנית ( ראו גם . ( Oren 2007 , 347 - 350 ויצמן פעל לסיכול יוזמתה של האימפריה האמריקנית כדי להבטיח את כיבוש ארץ ישראל בידי האימפריה הבריטית . המסמך הביקורתי שהעמיד שלום יהודה , מוותיקי ירושלים , נשמט מן ההיסטוריוגרפיה הציונית . יהודה ביקר בו את ויצמן על פעילותו החשאית המבקשת ליצור הלימה בין האינטרס הציוני לאינטרס האימפריאלי הבריטי דווקא ( עברי . ( 2013 יתרה מזו , המעבר משיתוף פעולה עם האימפריה העות ' מאנית לשיתוף פעולה עם האימפריה הבריטית נתפס כהמשך ליניארי שמהדהד בו הרעיון של ציר הקדמה הנע מהמזרח אל המערב ( . ( Kedourie 1956 המחלוקת שמעורר אברהם שלום יהודה מאפשרת לבחון היסטוריוגרפיה אלטרנטיבית ( גם אם היא מנוסחת כאפיזודה " שולית " ) , שאינה מניחה את המנדט הבריטי כבררת מחדל וכאופציה טבעית . דוגמה נוספת היא הפולמוס המכונה בהיסטוריוגרפיה הרשמית "מלחמת השפות " . ראשיתו של הפולמוס בשנת , 1913 ובהיסטוריוגרפיה הציונית הוא מציין נקודת מפנה בתהליך התמסדותה של תחיית השפה העברית בארץ ישראל ומסמן את ניצחונה של העצמאות התרבותית הלאומית ( רינות . ( 1971 קריאה כזאת פירשה את " מלחמת השפות " כאקט אנטי - אימפריאלי של תומכי השפה העברית הלאומיים כנגד אנשי חברת " עזרה " , נציגי האימפריה הגרמנית , וניסיונותיהם לכפות את השפה והתרבות הגרמנית על היישוב היהודי . ואולם קריאה מחודשת דרך הפריזמה האימפריאלית מלמדת כי במרבית בתי הספר של חברת " עזרה " בארץ ישראל בשנת 1913 הייתה העברית שפת הלימוד היחידה , ושאר בתי הספר היו דו -לשוניים ולימדו בהם בעברית ובגרמנית . זאת ועוד , חברת " עזרה " , שהוקמה בתחילת המאה העשרים , הייתה ( עם חברת כי " ח ) שחקנית מרכזית בהובלת התפתחות החינוך העברי המודרני ( כהן - רייס ; 1967 רינות . ( 1971 מתוך המחקר גם עולה שתהליך חידוש השפה העברית בארץ ישראל התרחש במסגרת רשתות מוכלאות של ידע , ניהול ומימון שנעו במקביל בין האימפריות השונות . בשדה הלשון מראה רון כוזר ( Kuzar 2001 ) כי היווצרותה של השפה העברית המודרנית לא הייתה בהכרח תוצאה של התפתחות דיאכרונית מהעברית המקראית הקדומה אל שפה " מודרנית " , אלא הכלאה סינכרונית של כמה שפות , תהליך שיש להבין אותו בהקשר האימפריאלי . לטענתו , העברית המודרנית היא הכלאה של שפות אחדות שרווחו בקרב היהודים באימפריות ( בעיקר הרוסית , האוסטרו-הונגרית והעות ' מאנית ) . כוזר גם מצביע על ההשפעה של השפה המנהלית של האימפריה הבריטית על העברית המודרנית , בעיקר בהקשר הארץ - ישראלי . כוזר דוחה אפוא את המיתוס של החייאת השפה , המדגיש את הקשר המיתי בין השפה העברית לטריטוריה הארץ - ישראלית , ורואה בעברית בת זמננו תוצר , בין היתר , של האימפריות שבתוכן התפתחה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר