מבוא

עמוד:14

שם הנסיך מווילס ' שבהודו שקעה בדיכאון עמוק לאחר מות חברתה הצעירה בשעת המלטה . מאז מות חברתה , שעליה פרסה את חסותה , לא זזה ממקומה , חדלה לאכול ולשתות , שכבה ו " נעצה עיניים עצובות ודומעות בצוות שמסביבה " , ובסופו של דבר מתה , לפי עדותו של קמל , עובד גן החיות . מקרים של דיכאון בקרב בעלי חיים בעקבות מות צאצא או חבר נצפו גם אצל מינים אחרים של בעלי חיים . כך למשל נקבת שימפנזה בגן החיות של ארנהם , ששכלה כמה גורים למרות טיפולה המסור בהם , הפגינה סימני דיכאון ברורים בכל פעם שאיבדה גור . משך שבועות ארוכים ישבה בפינה והתעלמה מהשימפנזים האחרים . תגובות של דיכאון , סירוב לאכול - ואפילו עד כדי מוות , בעקבות מוות של חבר , מתועדות גם אצל דולפינים . אם כך , יגון בעקבות מות הזולת אינו נחלתו הבלעדית של המין האנושי , אולם מה שמייחד את המין האנושי הוא יציקת רגשות הצער הללו למערכת של טקסים , הלוא הם מנהגי האבלות . עמיה ליבליך ציינה שממחקריה הפסיכולוגיים עולה כי האבדנים של אנשים קרובים הם נקודות עיגון חשובות במיוחד בסיפורי החיים של אנשים , כלומר , בדרך שבה הם תופסים את חייהם ומשחזרים אותם . אין בכך כדי להפליא , שהרי האדם המודרני , כ ְ מותו כגלגמש , גיבור האפוס המסופוטמי העתיק , ניצב חסר אונים אל מול המוות - מותם של יקיריו - כמו גם אל מול הידיעה שהמוות ישיג גם אותו . המוות , כטענת טובה גמליאל , הוא עודנו " מחולל האי סדר המאיים ביותר בחוויה האנושית . הוא לעולם אירוע המחייב עיבוד רגשי וקוגניטיבי " . אבדן אנשים קרובים לנו מותיר את רישומו עלינו , לטוב או לרע , ואין לצפות שאדם ייוותר בדיוק כפי שהיה קודם שחווה את האבדן . דומתני שדמותו של יעקב , כפי שהיא מעוצבת במקרא לאחר מות רעייתו רחל , ועוד יותר מכך לאחר שסבר בטעות ששכל את בכורה יוסף , היא דוגמה טובה לכך שחוויית האבדן מותירה את רישומה אצל מי שאיבד את יקיריו , ואינה מבינים מהו מוות . וראו שם , הפניה לספרות מחקר . . 5 לוי ולוי , אתיקה , עמ ' 167 הערה 5 א . . 6 מאסון ומקארתי , כשפילים בוכים , עמ ' . 112 . 7 מאסון ומקארתי , שם , עמ ' ; 110 וורדן , יגון , עמ ' . 15 . 8 ליבליך , בין שיחה , עמ ' . 270 – 268 . 9 גמליאל , תרבות הקינה , עמ ' . 12 . 10 רובין , אבדן ושכול , עמ ' . 25

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר