מבוא

עמוד:11

קבלה , ובראשם משה אידל , אף ביקרו את שלום ואת ממשיכי דרכו על שלא עסקו דיים בחקר ההיבטים המיסטיים של הקבלה . בהשפעת אידל , גם כיום ממשיכים חוקרים רבים להדגיש את ההיבטים החווייתיים והאקסטטיים של הקבלה והחסידות . בעזרת מחקר פנומנולוגי והשוואתי הם חותרים להבין את מבני העומק ואת המודלים הבסיסיים של החוויה המיסטית האוניברסלית , שלדעתם עומדת מאחורי ספרות הקבלה והחסידות . מבחינה זו , הקטגוריה המכוננת של מחקר הקבלה והחסידות - המיסטיקה היהודית - ממשיכה להגדיר את שדה המחקר ולהכתיב את הפרקטיקות המחקריות הנהוגות בו . ספר זה עוסק בבחינה ביקורתית של הפרויקט המתמשך העוסק בחשיפת קיומה של מיסטיקה יהודית . הוא מבקש לחשוף את גורמי העומק המנחים פרויקט זה ואת השלכותיו על האופן שבו הקבלה והחסידות מפורשות ומעוצבות בהווה . בספר אבחן את הופעתה של הקטגוריה " מיסטיקה יהודית " , את התגבשות התפיסה המזהה את הקבלה והחסידות ( וכמה זרמים אחרים ) כמופעים יהודיים של תופעה אוניברסלית , ואת כינונו של שדה מחקר אקדמי המוקדש לחקר המיסטיקה היהודית . מטרתי היא לחשוף את ההקשרים ההיסטוריים ואת התהליכים הדיסקורסיביים שהביאו להבניית המושג " מיסטיקה יהודית " ולהפיכתו לקטגוריה אנליטית , המכתיבה את הדרך שבה הקבלה והחסידות נחקרות ומובנות באקדמיה ובציבור הרחב , ואף מעצבת תנועות קבליות וחסידיות בנות זמננו . אני מבקש להראות כיצד הקטגוריה " מיסטיקה יהודית " וההנחות התיאולוגיות הכרוכות בה הכתיבו את התיאוריות ואת הפרקטיקות של מחקר הקבלה והחסידות , וכיצד השינויים והמהפכות שהתרחשו בשדה המחקר עוצבו לפי ההיגיון שהכתיבה קטגוריה זו . שתי טענות עיקריות מנחות את הדיון כאן בקטגוריה המכוננת "מיסטיקה יהודית " ובשדה המחקר שלה , ומן הראוי להציגן ולהבהיר אותן כבר בראשית הדברים . טענתי הראשונה היא שמיסטיקה בכלל , ומיסטיקה יהודית בפרט , אינן תופעות טבעיות ואוניברסליות אלא הבניות דיסקורסיביות שנוצרו במאה התשע-עשרה והעשרים ושימשו לקטלוג , להערכה ולהסבר של מגוון תוצרים תרבותיים ומבנים חברתיים שאינם בהכרח קשורים זה בזה . כלומר , לדעתי , התופעות המכונות " מיסטיות " בתרבות היהודית ובתרבויות אחרות אינן נושאות תכונות או מאפיינים משותפים המייחדים אותן מתופעות אחרות . מיסטיקה , לטענתי , היא קטגוריה שנוצרה במערב אירופה ובארצות הברית בשלהי המאה התשע - עשרה , מתוך אינטרסים וצרכים שונים של התקופה , ושימשה לארגונם ולפירושם של מגוון טקסטים , פרקטיקות וקבוצות חברתיות . לתופעות המוגדרות " מיסטיות " אין תכונות המשותפות להן ורק להן - להוציא את הנחתם של המשתמשים בקטגוריה הזאת , שתופעות אלו נוצרו בהשראת חוויות מיסטיות , כלומר הן תוצאה של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר