פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר דבר קיומה של מיסטיקה יהודית מקובל כיום ומובן מאליו . שדה המחקר המוקדש לקבלה , לחסידות ולזרמים אחרים הנחשבים מיסטיקה יהודית זוכה למעמד מרכזי ויוקרתי במדעי היהדות . המיסטיקה היהודית נתפסת כביטוי יהודי ספציפי של התופעה המיסטית כפי שזו הוגדרה החל משלהי המאה התשע - עשרה - תופעה אוניברסלית שביסודה חוויה של מפגש בלתי - אמצעי עם האל , או עם מציאות טרנסצנדנטית . בספר זה נפרשת הטענה שזיהוי הקבלה והחסידות עם מיסטיקה איננו מובן מאליו : המושג " מיסטיקה יהודית " הופיע לראשונה במאה התשע - עשרה , והפך לנפוץ רק בשלהי המאה התשע - עשרה ובראשית המאה עשרים . נידונים כאן ההקשרים ההיסטוריים והחברתיים שהביאו להבניית המושג " מיסטיקה יהודית " , ונבחנת התקבלותו של המושג הזה כקטגוריה שכוננה את מחקר הקבלה והחסידות באקדמיה והשפיעה על עיצובן של תנועות קבליות וחסידיות בנות זמננו . מטרתו של הספר היא לברר את הגנאלוגיה של המושג " מיסטיקה יהודית " ולחשוף את ההנחות התיאולוגיות והפוליטיות העומדות ביסוד המחקר האקדמי של הקבלה והחסידות . העיון הביקורתי שלי במושג המיסטיקה היהודית ובמחקר האקדמי של הקבלה התעורר לפני שנים אחדות , כאשר ערכתי מחקר על הקבלה במאה העשרים ( בתמיכת הקרן הישראלית למדע , פרויקט . ( 809 / 05 בכמה מהיבטי הגנאלוגיה של המיסטיקה היהודית דנתי במחקרים קודמים שלי - " גרשם שלום וחקר המיסטיקה היהודית בת ימינו " ( הוס תשס " ג ); " המיסטיפיקציה של הקבלה והמיתוס של המיסטיקה היהודית " ( הוס תשס " ז ); " התיאולוגיות של חקר הקבלה" ( הוס תשע " ב ); ובמאמרי על המצאת המיסטיקה היהודית והתקבלותו של אברהם אבולעפיה בקבלה העכשווית ( . ( Huss 2008 b בספר זה חזרתי לעסוק בחלק מהנושאים האלה במסגרת רחבה יותר . ברצוני להודות ליהודה שנהב , עורך סדרת " הקשרי עיון וביקורת " , על העניין שגילה בספר , על קריאתו המדוקדקת ועל הערותיו הביקורתיות והמאתגרות ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר