מבוא

עמוד:9

לו מענה , בהנחה שאין הוא צריך להיות שירות ציבורי ( לדוגמה , הקמת תשתית האינטרנט ) . הפרטה בדרך של מיקור חוץ ( . ( outsourcing , contracting out הפרטה חלקית , שבה האחריות למוצר או לשירות נותרת בדרך כלל בידי המדינה . הביצוע מועבר בכל מיני שיטות לידי גורם חיצוני - ארגון עסקי או ארגון ללא כוונת רווח ( לדוגמה , סלילת כביש ותחזוקתו על ידי חברה פרטית , או מתן שירות לאנשים עם מוגבלויות על ידי עמותה ציבורית ) . ההצדקה למיקור חוץ היא שהעברת הטיפול לידי מומחים תשפר את איכות השירות ותפחית את עלויותיו . שיטה נפוצה של מיקור חוץ היא העסקה של עובדים במסגרת העבודה הסדירה של ארגון ממשלתי באמצעות חברה חיצונית ( " עובדי קבלן " ) . מיקור חוץ יכול להיעשות בדרך של התקשרות עם חברת כוח אדם או עם חברת שירותים . שאלות שיש לבחון בנושא מיקור חוץ : האם הוא אכן משתלם מבחינה כלכלית ? האם מדובר במוצר או בשירות ששייכים לליבת הפעילות של הארגון הממשלתי המפריט ? האם מועבר שיקול דעת שלטוני לגוף הלא ממשלתי , ובכלל זה - האם יש חשש לפגיעה בזכויות אדם ? האם השירות הוא טכני באופיו ? האם המדינה מסוגלת לפקח היטב על איכות השירות ולבדוק אותו לאורך זמן ? הלאמה . במובנה הצר פירושה העברה לידי המדינה של נכסים , שירותים ומוצרים שהיו בבעלותם , בניהולם או במימונם ( לפי העניין ) של ארגונים במגזר העסקי או של ארגונים במגזר השלישי ( לדוגמה , הלאמת בנקים או העברה מחברה עסקית פרטית לחברה ממשלתית ) . יש גם העברה מסוג זה מארגונים עסקיים לארגוני המגזר השלישי , אבל היא נדירה , ובדרך כלל מדובר בשיתוף פעולה במתן שירותים מסוימים . במובנה הרחב , הלאמה פירושה הגדרה מחדש של אחריות המדינה - כלומר הזזת הגבולות בין הציבורי לפרטי באחד או יותר מהרכיבים שנמנו לעיל . . 6 בחוק בארצות הברית ההגדרה היא " , “ inherently governmental in nature והיא מוסברת כך : פעילות שקשורה קשר כה הדוק לאינטרס הציבורי עד שהיא חייבת להתבצע על ידי עובדי מדינה ( Federal Activities Inventory Reform Act of . ( 1998

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר