מבוא

עמוד:13

6 שבהן הוסתר על הרציף . קסאם פנה למופתי ולאגודה המוסלמית בצפוריה בהצעה שיצטרפו אליו בליבוי מרד בארץ , אך הללו סירבו . בלית ברירה פנה אל אנשיו , שהיו ברובם פלאחים מכפרי הצפון שעקרו לסביבות חיפה עם גלי הנהירה הגדולים של ראשית שנות השלושים , והתפרנסו בה ממלאכות זעירות ובלתי קבועות . ביניהם היו רבים שעתידים היו לתפוס מקום מרכזי במרד של , 1939 - 1936 כפרחאן אל סעדי , יוסף סעיד אבו דורה , ח ' ליל אל עיסא ( ' אבו אבראהים הגדול ' ) ואחרים . חלקם נענה לקריאתו . ב 6 בנובמבר 1935 עזבו שיח ' אל קסאם ואנשיו את חיפה ועברו לאזור בית אלפא והגלבוע . תקופת פעולתם הייתה קצרה ביותר . לאחר רצח קצין יהודי - רוזנפלד - על הגלבוע , הקיפה ב 21 בנובמבר 1935 יחידה צבאית בריטית גדולה את הכנופיה ליד הכפר יעבד . תחילה סירבו להיכנע , אולם לאחר שנהרגו ארבעה מהם - לרבות שיח ' עז אל דין אל קסאם עצמו - האחרים נכנעו . לפרשה זו היה הד רב בכל הארץ . הלווייתו של שיח ' אל קסאם הפכה להפגנה המונית ונסערת . הוא הוכרז כקדוש , קברו ליד בלד אל שיח ' הפך למקום עלייה לרגל , ומעשיו הפכו לסמל 9 ולדוגמה . אין תמה שבמצב זה החלו רבים בקרב הציבור הערבי , בעיקר בני הנוער הקיצוניים , לבוז למנהיגות המסורתית הישנה , למאבקיה הפנימיים , לשחיתותה , לאינטריגות הבין מפלגתיות ולדרכי פעולתה , שלא חרגו ברובן המכריע מהמישור המילולי . ברחבי הארץ החלה התארגנות חשאית לביצוע פעולות טרור , כחיקוי למעשי שיחי אל קסאם . בחברון הוקמה קבוצה דתית קיצונית חשאית בשם ' עשו טוב - זנחו רע ' ( אל - אמר באל מערוף ואל נהי ען אל מנכר ) , שבה השתתף גם מחמד עלי אל ג ' עברי , לימים ראש עיריית חברון . זו ביצעה טקסי ד 'כר והחליטה לפעול בדרכו של שיח ' אל קסאם . בחיפה ובצפוריה ריכז ח ' ליל אל עיסא את יתר אנשי אל קסאם לקבוצה חדשה בשם ' הדרווישים ' . בין שתי הקבוצות נוצרו קשרים מבצעיים . גם המפלגות החלו לפעול ברוח התקופה . המפלגה החוסינית הקימה את ' פלוגות הנוער ' ( אל טתוה ) , ואת ' אגודת הצעירים המוסלמים ' , בעוד ש ' מפלגת ההגנה הלאומית ' ארגנה את 'אגודת הפועלים ' ביפו כארגון של לובשי ' חולצות שחורות ' לפי הדוגמה האיטלקית .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר